loading...
دانلود مقالات و پروژه های دانشجویی ارزان
حاجی زاده بازدید : 99 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق

حقوق شهروندی

مقدمه
شهروندی همانطور که روشن است از مشتقات شهر است . شهروندی را قالب پیشرفته «شهرنشینی» می‌دانند. به باور برخی از کارشناسان ، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت‌های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به «شهروند » ارتقاء یافته‌اند.شهروندی تا پیش از این در حوزه اجتماعی شهری بررسی می‌شد اما پس از آن شهروندی مفاهیم خود را به ایالت و کشور گسترش داده‌است، اگرچه امروزه بسیاری به شهروندی جهانی نیز می‌اندیشند. شهروندی امروزه کاربردها و معانی مختلفی یافته‌است.
شهروندی اشاره به زندگی روزمره، فعالیتهای فردی و کسب و کار افراد اجتماع و همچنین فعالیتهای اجتماعی ایشان دارد و بطور کلی مجموعه‌ای از رفتار و اعمال افراد است. شهروندی پویا یا شهروندی فعال در واقع از این نگرش برخاسته‌است.
شهروندی از این منظر، مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های فردی و اجتماعی است. فعالیتهایی که اگرچه فردی باشند اما برآیند آنها به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک خواهد کرد. همچنین است مشارکتهای اقتصادی، خدمات عمومی، فعالیتهای داوطلبانه و دیگر فعالیتهای اجتماعی که در بهبود وضعیت زندگی همه شهروندان موثر خواهد افتاد. در واقع این نگاه ضمن اشاره به حقوق شهروندی مدون و قانونی در نگاه کلی‌تر به رفتارهای اجتماعی و اخلاقی می‌پردازد که اجتماع از شهروندان خود انتظار دارد. دریافت این مفاهیم شهروندی نیازمند فضایی مناسب برای گفت‌وگو و مشارکت مردم با نقطه نظرات متفاوت و نظارت عمومی است.
آموزش شهروندی بطور غیر رسمی در خانه یا محل کار یا کارگاه‌های آموزشی و یا بطور رسمی بصورت سرفصل درسی مجزا در مدارس و یا بصورت رشته تحصیلی دانشگاهی در واقع به شهروندان می‌آموزد که چگونه یک شهروند فعال، آگاه و مسئولیت پذیر باشند. در واقع مبنای این آموزشها پرورش یک شهروند نمونه یا شهروند خوب یا ارائه یک الگوی شهروندی نیست بلکه به آنان می‌آموزد که چگونه تصمیمات خود را با توجه به مسئولیت‌هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی خود اتخاذ نمایند.تربیت شهروندی، یکی از فروع شهروندی است که باتوجه به تحولات سریع اجتماعی، فن‌آوری و سیاسی دوران معاصر، ازجمله دلمشغولی‌های برنامه‌ریزان و سیاستگذاران تعلیم و تربیت کشورهای جهان به شمار می‌آید. در کشورهای توسعه یافته مفاهیم شهروندی از دوران کودکی تا نوجوانی آموزش داده می‌شود و دولت نیز آموزش‌های لازم را در اختیار والدین و معلمان قرار می‌دهد.
اهداف این پایان نامه عموما موارد ذیل است:
- آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های شهروندی
- بحث و بررسی درباره سرفصلها و موضوعات مهم شهروندی
- فهم و شناخت جامعه و آشنایی با فعالیتهای اجتماعی
- مشارکت فعال در یک برنامه اجتماعی یا گروهی
اهمیت شناخت حقوق شهروندی چه در قالب اینکه حقوق شهروندی دیگران را رعایت نماییم و چه در قالب اینکه از حقوق شهروندی خود در قبال تعرض دیگران محافظت نماییم،نماد بارزی پیدا کرده است.
کلمات کلیدی:

مفهوم حقوق شهروندی

حقوق شهروندی در ایران

حقوق شهروندی در اسلام و غرب

فهرست مطالب

فصل اول : مفاهیم اولیه حقوق شهروندی

تعریف حقوق
تعریف شهروند
تعریف حقوق شهروندی
تقسیم بندی کلی حقوق شهروندی
مناسبات حقوق شهروندی با حقوق بشر و حقوق اساسی

فصل دوم : اهداف حقوق شهروندی

اهداف
شاخص ها
ویژگی های شهروند مطلوب
اصول بنیادین حقوق شهروندی

فصل سوم : تاریخچه حقوق شهروندی

دوران کلاسیک
دوران قرون وسطی
دوران رنسانس
دوران معاصر
تاریخچه حقوق شهروندی در ایران

فصل چهارم : بررسی تطبیقی حقوق شهروندی در اسلام و غرب

مبانی حقوق شهروندی در غرب
مبانی حقوق شهروندی در اسلام
حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی(ع)
حقوق شهروندی از دیدگاه امام خمینی(ره)

فصل پنجم : منابع قانونی حقوق شهروندی

حقوق شهروندی در قانون اساسی
مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی
قانون اساسی و موضوع اقلیت ها
حقوق شهروندی در سند چشم انداز
حقوق شهروندی در قوانین توسعه پنج گانه
منشور
حاجی زاده بازدید : 62 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ

بررسی مقام روحانیون زرتشتی و نقش آنها در جامعه ایران باستان

مقدمه :
دین و عقاید مذهبی در ایران باستان، همچون كلیه ملت‌های باستانی نقش مؤثری را بر حیات و نظام اجتماعی – سیاسی جامعه بر عهده داشته است.این تحقیق شرح سرگذشت مغان ایران است كه جامعه روحانیت ایران باستان را تشكیل می‌دادند و چگونگی شكل گیری این جامعه و عقاید و آداب و رسوم آنان و نیز تأثیرات اجتماعی – سیاسی و مذهبی آنان را در ایران پیش از اسلام، از دیرترین زمانها نشان می‌دهد و سپس نقش آنان در چگونگی شكل گیری دولت ساسانی و رسمیت دین زرتشتی در دورة ساسانی را مورد برسی و نقد و تحلیل قرار می‌دهد.
دربارة مغان، به عنوان شخصیت‌هایی تاریخی و مذهبی، كم و بیش مطالبی در اخبار و روایات قدیم و جدید،یاد شده است و اینكه مغان چه كسانی بوده‌اند و اولین بار در جامعه ایرانیان، از چه موقعیتی، برخوردار بوده‌اند، موضوع بحث و نقد و تحلیل قرار گرفته است. واژه مغان در اوستای غیر گاهانی بخصوص در وندیداد، مغه (magha) عنوان شده، در اوستای گاهانی یا بخش گاثاها، نیز واژه مغ، به صورت جسته و گریخته، بصورت مگه (maga)، به كار رفته است. [28-ص147]نزد نویسندگان قدیم از كلمه مغ (magos) پیشوای دین زرتشتی اراده شده است. همین كلمه است كه در همه زبانهای اروپایی بصورت maga موجود است.
موثقین از نویسندگان قدیم، میان مغ‌های ایرانی و مغ‌های كلدانی فرق گذاشته‌اند. مغان ایران، كسانی بودند كه به فلسفه و تعلین و زرتشت آشنا بودند. مغان كلده در ضمن تعلیم دینی خود از طلسم و جادو و شعبده نیز بهره‌ای داشتند. چنانچه می‌دانیم در سراسر اوستا، جادو و جادوگری نكوهیده شده است. (یسناهات 8 بند 2 و یسناهات 9 بند18). نظر به اینكه، كلمه مغ به كلدانیان نیز اطلاق شده، برخی از مستشرقین پنداشته‌اند كه این لغت اصلاً از آشور و بابل آمده باشد. در اوستا، یكبار در جزو، یك كلمه مركب، كلمه موغو (moghu) ذكر شده است. (در یسناهات 65 بند 7). اما كلمات دیگری كه از ریشه همین كلمه است.
بطور مكرر در خودگاتها آمده است. از آنجمله است كلمه مگه (maga). كار مغان ایرانی، همان اجرای مراسم دینی بوده است. آمیانوس مارسلینوس (A.marcellinus)، مورخ رومی كه در قرن چهارم میلادی میزیسته، بطور مفصل از مغ‌های ایرانی صحبت می‌دارد و در ضمن می‌نویسد: از زمان زرتشت تا به امروز مغان، به خدمت دینی گماشته شده هستند. سیسرو (Cicero) خطیب رومی كه در یك قرن پیش از میلاد مسیح، می‌زیسته می‌نویسد: «مغان نزد ایرانیان از فرزانگان و دانشمندان به شمار می‌روند. كسی پیش از آموختن تعالیم مغان، به پادشاهی ایران نمی‌رسد. نیكولائوس (Nikolaos) از شهر دمشق در باب مغان نوشته : كورش دادگری و راستی را از مغان آموخت. همچنین حكم و قضاء در محاكمات با مغان بوده است.
کلمات کلیدی:

مغان

مغ و موبد در ایران باستان

جامعه روحانیت ایران باستان

نقش مذهبی و اجتماعی مغان

ارتباط مذهبی و مقام روحانیت در هند و ایران باستان :

ارتباط نزدیكی بین عقاید مذهبیو اساطیر هندی درریگ ودا و اساطیر و عقاید مذهبی ایران پیش از زرتشت، با یكدیگر وجود دارد. در نزد هر دو ملت یا تو به معنای جادو و دروغ (در اوستا : druj و در ودا: druh) را به نیروهای پلید نسبت می‌دهند. همینطور آیین‌های هر دو قوم نیز همانندی دارند. به هنگام قربانی، سرودهای طولانی و همانند می‌خواندند كه در زبان فكر، نزدیك بودند.
به عقیده محققان، دین این اقوام آریایی، همان دین ساده طبیعت پرستی بوده است. در ساختمان اجتماعی و مذهبی هند و ایرانی، طبقات سه گانه‌ای به چشم می‌خورد كه در رأس آن خانواده شاهی و روسای دینی یا كاهنان قرار دارند. سپس جنگ جویان و بالاخره كشاورزان قرار داشتند. و رونه و میثره حامی طبقه اول هستند.
در طبقه دوم ایندره خدای جنگ و وایو خدای باد قرار دارند. در طبقه سوم خدایان كوچكتری چون ناسیته و سرسوتی جای گرفته‌اند. در نظام دینی هند و ایرانی، دو دسته خدایان آسوره و دئوه در برابر هم قرار دارند. تضاد دیگری كه در دین آریاها دیده می‌شود، تضاد میان راستی و دروغ است. در ریگ وداهیچ خدایی، دروغ را ستایش نمی‌كند. با گذشت زمان، در نظام دینی ایرانی، اهوره مزدا جای ورونه را می‌گیرد. یكی از یاران ورونه به نام گندره به صورت اهریمن در می‌آید. او به دست گرشاسپ كشته می‌شود. میثره، شخصیت جنگی پیدا می‌كند و به جای ایندره، انجام وظیفه می‌نماید وبه این ترتیب است كه مفهوم واژه دیو تغییر یافته و با اهریمن، مترادف می‌شود. [21ص22-21]
فهرست مطالب
فصل اول : مقدمه

فصل دوم : مغان در اوستا و كتیبه‌های فارسی باستان

2-1 واژه مگه و مغه نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا
2-2 رابطه واژه مگه و مغه
2-3 نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا
2-4 ترجمه چند بند از گاهان كه در آن واژه مگه آمده
2-5 ارتباط مذهبی و مقام روحانیت در هند و ایران باستان
2-6 مغ در كتیبه بیستون

فصل سوم : تحول معنایی واژه مغ و موبد در ایران باستان

3-1 تحول معنایی واژه مغ
3-2 تحول معنایی واژه موبد

فصل چهارم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ماد و هخامنشی

4-1 مغان در دوره پادشاهی ماد
4-2 مغان در دوره پادشاهی هخامنشی
4-3 موروثی بودن شغل مغ‌ها در این دوران
4-4 سلسله مراتب مغان در دوران ماد و هخامنشی
4-5 شورش گئومات مغ (بردیای دروغین) و چگونگی به سلطنت رسیدن داریوش اول هخامنشی.
4-6 وضعیت مغان بعد از داریوش اول

فصل پنجم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشكانی:

5-1 مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشكانی
5-2 پارس در دوره سلوكی اشكانی

فصل ششم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ساسانیان :

6-1 دین زردشتی و رسمیت آن در دوران ساسانیان
6-2 رابطه دستگاه دینی با دولت در دوره ساسانی
6-3 تقسیم بندی طبقات اجتماعی در دوره ساسانی
6-4 سلسله مراتب مغان در دوره ساسانی
6-5 وظایف مذهبی و آداب و رسوم مغان
فهرست منابع و مآخذ
حاجی زاده بازدید : 45 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

اصول حاکم بر داوری تجاری در حقوق ایران

(بصورت جامع و کامل در قالب 225 صفحه)
*هدیه :ضمیمه کردن مقاله "تنظیم قرارداد داوری با توجه به قانون داوری تجاری بین المللی ایران" در قالب 19 صفحه بصورت رایگان:)
چکیده:
مطالب این تحقیق عمدتاً در سه بخش خواهد بود.بخش اول که تحت عنوان کلیات خواهد بود، کلا به معرفی داور می پردازد.برای رسیدن هر چه بهتر به این هدف یعنی شناساندن داوری به خوانندگان، به بیان تاریخچه، مفهوم و انگیزه مراجعه به داوری (که به نوعی فایده آن نیز خواهد بود) اقدام و سپس انواع داوری با معیارهای گوناگون تقسیم و منابع فعلی موجود در خصوص داوری چه داخلی چه بین المللی را بیان می داریم.
ولی بخش های بعدی بررسی جریانات یک داوری از توافق افراد بر این امر تا مرحله ی قبل از اجرای حکم خواهد بود که ضمن بررسی این موارد به عنوان اعتبار قرارداد داوری، آیین رسیدگی و حقوقی که داور بر اساس آن رأی می دهد، اشاره ای کوتاه به رویه های جهانی در این خصوص خواهیم داشت و میزان تطبیق حقوق ایران مخصوصا در زمینه های داوری های بین المللی با حقوق و رویه ی سایر کشورها بررسی و خلأهای موجود را اعلام و پیشنهادات مناسب را به قوّه ی مقنّنه ارائه خواهیم داشت.و سعی خواهیم نمود مسائل مربوط به داوری را پاسخگو بوده و تفاسیر مناسبی ارائه دهیم.
بخش اول این تحقیق همانطور که قبلاً بیان داشتیم پیرامون مسائل معرفی داوری است.بسیار مفصّل بوده و قابل استفاده برای عموم می باشد.چون هدف از آن ایجاد انگیزه در افراد و شناساندن این نهاد به آنهاست.ولی در بخش های بعدی به مسائل حاشیه ای کمتر پرداخته و سعی شده است بسیار تخصّصی به مسائل داوری نگریسته شود و مسائل و نقاط کور آن مطرح و بیشتر در خصوص ابهامات موجود برّرسی به عمل آید و پاسخ مناسب نیز ارائه گردد.لذا به بیان مطالب واضحی در خصوص داوری که در اکثر کتب آیین دادرسی مدنی آمده است و جای بحثی نیز ندارد نپرداختیم به همین دلیل ممکن است مطالب بخش های اخیر از مطالب بخش اوّل خلاصه تر به نظر برسد.
کلمات کلیدی:

داوری

داوری تجاری

داوری تجاری در حقوق ایران

سازمان های داوری تجاری بین المللی

بیان مساله
با تولد و رشد پدیده داوری در دهه های اخیر، تشکیل دیوان داوری در قالب قانون داوری تجاری بین المللی، معاهدات بین المللی و نیز قوانین خاص و مستقل داخلی توسط کشورها، گرایش روزافزون بازرگانان و شرکتهای تجاری به حل و فصل مشکلات از طریق این نهاد، به مرور موجب تعالی جایگاه این نهاد و نوعاً اجبار و الزام دولتمردان و طرفداران این نهاد به اصلاح یا تکمیل قوانین سابق یا تصویب قوانین جدید و مترقی با حدود اختیارات وسیع تر برای داوران گردیده، بنحویکه تشکیل و تصویب قوانینی در قالب کنوانسیونهایی با عضویت بسیاری از کشورها، حاصل تلاقی اراده دولتمردان و گرایش و اقبال بازرگانان، تجار و...بوده است.
بدیهی است در عصر حاضر نیاز دیوان داوری و دادگاه به یکدیگر و به عبارتی بهتر، سیستم داوری و سیستم قضایی(به معنای اخص) اجتناب ناپذیر و غیر قابل انکار است، زیرا از سویی نهاد داوری از بار مراجعین به دادگستری کاسته، با رسیدگی سریع و تخصصی و در عین حال کم هزینه، بزرگترین خدمت ممکن را به سیستم قضایی نموده، بعضاً مشکلات و مناقشات لاینحل بین المللی را حل و فصل و در بیشتر اوقات علاوه بر جلب رضایت طرفین، در بهترین حالت ممکن پرونده ها و دعاوی را مختومه نموده، از سویی دادگاهها نیز با عنایت به فقدان ابزار اجرایی در آن نهاد، با شناسایی و اجرای آراء در زمان مقتضی، به نیروی تمام کننده و نهایی برای داوری مبدل گشته، هر گونه دغدغه ناشیه از ضعف اجرایی موجود را از بین برده.
لیکن فارغ از مورد فوق الذکر، آنچه موجبات نگرانی است، اینکه در بیشتر نظام های حقوقی خصوصاً نظام های حقوقی سنتی(همانند ایران)، حکومت تفکر سنتی مبنی بر حل و فصل دعاوی در دادگاه ها و رعایت دائمی آن به عنوان یک اصل، کماکان موجبات مداخله دادگاه ها را چه با تصویب قانون و چه در زمان اجرای قانون وتفسیر آن، به بهانه های مختلف فراهم آورده، هر چند دخالت دادگاهها در بعضی از موارد چه قبل از تشکیل دیوان داوری و چه در جریان رسیدگی و به خصوص پس از صدور رأی و اجرای آن کاملاً مطابق قانون داوری و از باب عمومات حاکم بر اکثر نظام های حقوقی لازم و ضروری است، لیکن دلایل گوناگون از جمله عدم الگوپذیری صحیح از قوانین کشورهای پیشرفته، ضعف در قانون نویسی و...عدم تسلط و آگاهی افراد جامعه و بعضاً قضات با قانون داوری و نهاد مذکور، مداخله گاه و بیگاه و بدون سبب دادگاهها را در اثر اعتراض های غیر قانونی و غیر موجه طرفین، موجب می گردد در جهت جلوگیری و یا کاهش مداخلات دادگاه ها در امر داوری نیاز به یک قانون جامع و شامل است.
اولین قانون داوری تجاری بین المللی در ایران در سال 1376 به تصویب قوه مقننه رسید.قبل از تصویب این قانون، داوری تجاری بین المللی تابع مقررات عام داوری منعکس در قانون آیین دادرسی مدنی بود.قانون داوری تجاری بین المللی می کوشد تا دخالت دادگاه های ایران در احکام داوری را محدود کرده و نقش داوری در زمینه دعاوی تجاری بین المللی را تقویت کند.برای اینکه طرفین یک قرارداد تجاری بتوانند از مزایای این قانون بهرمند شوند باید قرارداد داوری خود را مطابق این قانون تنظیم کنند.به علاوه در خصوص نحوه رسیدگی در قانون آیین دادرسی مواردی وجود دارد که نیاز به بررسی دارد ولی به هر حال این قوانین جوابگوی امر داوری و استقلال آن در دادگاه ها نیست و نیاز به قوانین کاملتر و حداقل نیاز به تبیین و تفسیر مناسب قوانین موجود است.
فهرست
چکیده1
پیش گفتار3
بیان مساله3
اهمیت و ضرورت تحقیق6
اهداف تحقیق8
سوال تحقیق9
سوال اصلی:9
سوالات فرعی:9
مقدمه:10
بخش اول: کلیات15
فصل اول: تاریخچه16
مبحث اول: تاریخچه فقهی:16
مبحث دوم: تاریخچه داخلی:17
مبحث سوم: تاریخچه داوری تجاری بین المللی19

فصل دوم: مفهوم داوری24

مبحث اول: تعریف داوری24
مبحث دوم: ویژگی هایی که داوری را از سایر شیوه های رسیدگی متمایز می کند.27
ویژگی اول: متکی بودن داوری به قرار داد27
ویژگی دوم: قاطع دعوا بودن رای داور28
ویژگی سوم: نهایی و الزام آور بودن رای صادره از سوی داورها28
ویژگی چهارم: مبتنی بودن رای داوری به اصول و مبانی حقوقی28
مبحث دوم: تفاوت داوری با برخی مفاهیم29
الف: داوری و میانجیگری و سازش29
ب: داوری و دادرسی خصوصی31
ج: داوری و دادرسی قضایی33
مبحث سوم: انگیزه های مراجعه به داوری35
1.سرعت و سادگی در روند رسیدگی:35
2.هزینه:36
3.انتخاب رسیدگی کننده ای خبره:37
4.سری بودن:38
5.اعتماد:39

فصل سوم: اقسام داوری41

مبحث اول: تقسیم بندی از جهت اختیار طرفین در ارجاع به داوری41
گفتار اول: داوری اختیاری41
گفتار دوم: داوری اجباری42
نوع اول: برخی اختلافات به دستور قانون الزاماً به داوری ارجاع می شوند.42
نوع دوم: طرفین به دستور قانون ملزم می شوند که در قرارداد خود شرط داوری پیش بینی کنند.43
مبحث دوم: تقسیم از جهت سازمان یافتگی داور یا داوران:44
گفتار اول: داوری موردی (اتفاقی)44
گفتار دوم: داوری سازمانی45
انواع سازمان های داوری تجاری بین المللی47
گروه اول: سازمان های داوری بازرگانی بین المللی با صلاحیت عام47
گروه دوم: سازمان های داوری بازرگانی بین المللی با صلاحیت خاص47
گروه سوم: سازمان های داوری بازرگانی منطقه ای عام48
مراکز داوری سازمانی در ایران48
مبحث سوم: تقسیم بندی از نظر تعلق یک کشور و تعلق به جامعه بین المللی49
1.اصل تبعیت سرزمینی49
2.اصل تبعیت از قانون آیین دادرسی50
3.اصل تبعیت از صلاحیت دادگاه های داخلی50
گفتار اول: داوری داخلی51
گفتار دوم: داوری خارجی51
گفتار سوم: داوری های بین المللی52
مبحث چهارم: تقسیم بندی از نظر مدنی یا تجاری بودن53
گفتار اول: داوری تجاری55
مبحث پنجم: تقسیم بندی بر اساس شکل تراضی56
گفتار اول: داوری به صورت شرط ضمن عقد:58
گفتار دوم: داوری به صورت قرارداد مستقل:58

فصل چهارم: منابع حقوقی داوری:60

1.منابع داخلی:60
الف) قانون اساسی اصل 139:60
ب) قانون آیین دادرسی مدنی (مواد 454 تا 501):62
ج) بیانیه های الجزایر:62
د) قانون داوری تجاری بین المللی:63
ه) قوانین متفرقه:64
2.منابع بین المللی:66
الف) اهم منابع حقوق داوری در حقوق بین الملل عمومی:67
1 قانون نمونه آنسیترال:67
2.مقررات مرکز بین المللی برای حل و فصل اختلافات راجع به سرمایه گذاری67
3.کنوانسیون نیویورک:69
4.بیانیه الجزایر:69
ب) اهم منابع داوری در حقوق بین الملل خصوصی:70
1.مقررات سازشی و داوری اتاق بازرگانی بین المللی:70
2.مقررات مؤسسه داوری جهانی:71
بخش دوم:73

فصل اول: مفهوم موافقت نامه داوری و قانون حاکم بر آن74

مبحث اول: مفهوم موافقت نامه داوری74
مبحث دوم: قانون حاکم بر اعتبار قرارداد داوری:75
گفتار اول: قوانین عمومی حاکم بر قراردادها75
قصد طرفین و رضای آنها:76
اهلیت طرفین:76
موضوع معین که مورد معامله باشد:77
گفتار دوم: قواعد اخص حاکم بر موافقت نامه داوری77
مبحث سوم: ضرورت وجود موافقت نامه داوری79
مبحث چهارم: اشکال موافقت نامه داوری79
حالت اول: موافقت نامه داوری در قالب شرط داوری:79
حالت دوم: موافقت نامه داوری طی سندی جداگانه:80
حالت سوم: ترکیبی از حالت اول و دوم:80
مبحث پنجم: استقلال شرط داوری81
گفتار اول: بررسی نظریات81
گفتار دوم: بررسی مقررات داوری83

فصل دوم: شرایط تنظیم موافقت نامه داوری تجاری86

مبحث اول: شرایط طرفین86
مبحث دوم: شرایط داور87
مبحث سوم: شرایط موضوع موافقت نامه داوری تجاری89
گفتار اول: تجاری بودن89
گفتار دوم: معلوم و معین بودن89
گفتار سوم: قابل ارجاع بودن به داوری90

فصل سوم: شکل و فرم قرارداد داوری94

مبحث اول: کلیات94
گفتار اول: کتبی بودن قرارداد داوری94
گفتار دوم: مستقل یا وابسته بودن توافق داوری97
گفتار سوم: محتوای قرارداد داوری98
مبحث دوم: جزئیات102
گفتار اول: تعیین موضوع موافقت نامه داوری و قلمرو آن102
گفتار دوم: تعیین قانون و قواعد حاکم بر داوری104
گفتار سوم: محل داوری105
گفتار چهارم: تعیین داور107
گفتار پنجم: درج و پیش بینی موارد اختیاری109

فصل چهارم: آثار موافقت نامه داوری115

مبحث اول: آثار عمده قانونی115
گفتار اول: سلب صلاحیت از مراجع قضایی دولتی115
گفتار دوم: اصل نسبی بودن116
گفتار سوم: اصل لزوم117
مبحث دوم: آثار فرعی موافقت نامه داوری118
بخش سوم:121

فصل اول: آیین رسیدگی در داوری تجاری داخلی:122

مبحث اول: مراجعه به داوری122
گفتار اول: اقامه دعوا نزد داور122
گفتار دوم: بررسی امکان تأمین خواسته و دستور موقت124
مبحث دوم: رسیدگی داور124
مبحث سوم: پایان داوری127
گفتار اول: موارد زوال داوری127
گفتار دوم: صدور رأی داور131
مبحث چهارم: جهات شکایت نسبت به رأی داور و آیین آن135
گفتار اول: جهات شکایت محکومٌ علیه از رأی داور135
گفتار دوم: آیین شکایت از رأی داور137
مبحث پنجم: اجرای رأی داوری139

فصل دوم: آیین رسیدگی در داوری تجاری بین المللی141

مبحث اول: قواد حل تعارض141
مبحث دوم: اصل بی طرفی داور143
مبحث سوم: نحوه ابلاغ145
مبحث چهارم: حق دفاع146
مبحث پنجم: موجه بودن آراء146
مبحث ششم: ورود شخص ثالث و ارجاع امر به کارشناسی148

بخش چهارم:محرمانه یا آشكار بودن داوری تجاری 149

فصل اول ـ مبانی نظریه آشكار بودن داوری تجاری

بند 1. دلائل علنی بودن
بند2 . تأثیر نظام داوری
بند3 .تأثیر توافق طرفین

فصل دوم -دلائل گسترش نظریه محرمانه بودن داوری تجاری

بند 1 . شرط ضمنی داوری
بند 2 . قاعده تفسیری
بند 3 . رویه قضایی داوری بین المللی
بند 4 . حقوق داخلی
بند 5 . ضمانت اجرای عدم رعایت
نتیجه گیری:180
منابع184
1.منابع فارسی184
الف: کتب184
ب: مجلّات و مقالات188
2.قوانین و کنوانسیون ها:190
3.منابع لاتین190
پیوست ها191
قانون داوری تجاری بین المللی مصوب 9/7/1376161
باب هفتم از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوّب 28/1/1379177
Abstract224
 
 
حاجی زاده بازدید : 55 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته جامعه شناسی

بررسی تأثیر آموزش مهارتهای حل تعارضات زناشویی بر بهبود روابط متقابل میان جانبازان و همسران آنها

عوامل ایجاد كننده تعارضات درزندگی زناشویی :

به طور كل عوامل ایجاد كننده و فراهم آورنده تعارضات زناشویی متنوع و مختلفند. پول، روابط جنسی، روابط خویشاوندی، دوستان، فرزندان، مصرف مواد مخدر، نحوه گذراندن اوقات فراغت، اختلافات مذهبی، خیانت جنسی، به پایان رسیدن عشق متقابل، مشكلات عاطفی، مشكلات مادی، آزارهای جسمی، مشكلات ارتباطی (گفت و شنود)، ازدواج در سنین پایین، درگیریهای شغلی و امثال آنها می توانند موجبات تعارضات زناشویی را فراهم آورند. (و ومبل ، 1969 ، پتیمن ، 1989 ، به نقل از ثنایی 1370)
به اعتقاد یونگ ، زوجهایی كه در بیان تفاوت‌هایشان ناتوانند، نسبت به زوجهایی كه تواناترند، از رابطه حداكثر رضایت دارند. در چندین مطالعه، زوجهای درمانده سطوح بالاتری از تعارض، عواطف منفی، شكایت و كناره‌گیری را در مقایسه با زوجهای غیر درمانده تجربه می كنند. (یونگ، 1998)از آنجا كه عدم توانایی حل تعارض‌ها منجر به كم شدن صمیمیت می شود، فهم تعارض مهم است و اینكه به زوجها كنترل موثر و سازنده تعارض یاد داده شود. تحقیقات نشان داده است كه بعضی از انواع تعارض ها برای رابطه زیان بخش‌ترند. مثلاً هیجان زدگی بسیار شدید در تعارض به افول زیاد منجر به شكست زندگی زناشویی در طول سه سال می شود. (همان منبع فوق به نقل از شفیعی نیا، 1381)
كلید واژه :

جانباز

بهداشت روانی

خانواده درمانی

تعارض زناشویی

مهارتهای حل تعارض

مقدمه :
امروزه كسب مهارتها به منظور تداوم و رشد همه جانبه خانواده و نیز دستیابی به عملكرد موثر در كاركرد خانواده ها امری ضروری و لازم به نظر می رسد.از جمله این مهارتها می توان به مهارت حل تعارض ها در روابط زناشویی اشاره نمود: ‌یعنی شیوه هایی كه افراد به هنگام وقوع تعارض و برای حل و فصل آن مورد استفاده قرار می‌دهند. (گرین هاف ، 1979 به نقل از ایزدی 1379) در واقع برای رسیدن به سطح مناسب و بهینه ای از ارتباطات كه همان شناخت خود و دیگران است، شناخت تعارضات كه پدیده‌ای شایع و ذاتی در روابط انسانی است، ضرورت پیدا می‌كند. (یزدان دوست 1376)
تعارض، جنبه های متعددی از اختلال در رابطه‌ی زناشویی همچون كاهش همكاری، كاهش رابطه جنسی، افزایش واكنشهای هیجانی، كاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود و جدا كردن امور مالی از یكدیگر را به دنبال می آورد. (براتی 1375 به نقل از شفیعی نیا 1381)به نظر می رسد تنها راه رسیدن به ثبات آرامش و خودشكوفایی در رابطه متقابل زن و شوهر تسلط بر تعارضات است. تسلط بر خود، دادن فرصت كافی برای تغییر، خوب گوش دادن، بیان احساسات آسیب دیده، اجتناب از برنده شدن و تأكید بر اهداف با توجه به اهمیت حفظ نظام خانواده مشترك حاصل می‌شود.
فهرست مطالب
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای حل تعارضات زناشویی بر بهبود روابط متقابل میان جانبازان و همسران آنها1
چكیده :2
كلید واژه :3
مقدمه :4
عوامل ایجاد كننده تعارضات درزندگی زناشویی :4

منابع تعارضات زناشویی :5

تئوریهای مرتبط با تعارضات زناشویی :‌6

1ـ تئوری تفاوت ادراكی :‌6
الف) تئوری برابری :7
ب) تئوری مبادله :7
ج) تئوری اسناد :7
2ـ تئوریهای رفتاری تعارض8
الف) تئوری گفتگو8
ب) تئوری رشد :‌8
پیشینه تحقیق :‌9
اهداف تحقیق :‌9
روش شناسی10

روایی و پایایی پرسش‌نامه تعارضات زناشویی :‌11

یافته های تحقیق :‌11
جدول شماره 1 :‌ویژگی‌های دموگرافیك گروه آزمایش و گروه گواه12
جدول شماره 2 : مقایسه میانگین نمرات خام تعارضات زناشویی در گروه ازمایش و گواه در موقعیت پیش آزمون و پس آزمون13
جدول شماره 3 : مقایسه میانگین نمرات تعارضات زناشویی در گروه آزمایش و گواه13
جدول شماره 4 : آزمون t مستقل بین دو گروه آزمایش و گواه در ابعاد 7 گانه پرسش‌نامه تعارضات زناشویی15
پیشنهادات :17
منابع و مأخذ :‌19
منابع لاتین :‌19
حاجی زاده بازدید : 41 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق

قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل در مقایسه با قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل ایران

چکیده
علت بروز اختلاف و دعاوی در قراردادهای تجاری و اقتصادی، نفع هر دو طرف در آن است که آن را به شیوه ای صحیح ، مطمئن و تخصصی حل و فصل کنند و به روابط عادی تجاری خود برگردند. منطق تجاری و اقتصادی ایجاب می کند که اختلافات تجاری هرچه زودتر و با روش هایی متناسب با ضرورت ها و منفعت جویی های کاراترین تدبیر جهت دست یافتن به این مطلوب است. با گسترش مبادلات ،» داوری « . اقتصادی حل و فصل شود.
تجاری در عرصه بین المللی، نیاز به داوری در حل و فصل اختلافات بیش از پیش احساس شد، از این رو قانون متحدالشکلی تحت عنوان قانون داوری آنسیترال تدوین گردید که بر داوری تجاری بین المللی حاکم است و ایران نیز یکی از کشورهایی است که قوانینی را در راستای مطابقت با قوانین بین المللی در زمینه داوری وضع کرده است. در این پژوهش سعی شده است با بررسی تطبیقی بین این دو قانون، میزان مطابقت آنها را بسنجیم.
کلمات کلیدی:

داوری

داوری تجارت بین الملل

قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل ایران

مقدمه
با توسعه تجارت بین الملل و جهانی شدن اقتصاد، داوری به عنوان روشی برای حل و فصل اختلافات در مورد تجاری به کار گرفته میشود. داوری بین المللی روشی برای حل اختلافات بین المللی است که در آن طرفین به جای رجوع به نهاد قضائی، اختلاف خود را به یک داور مورد اعتماد خود ارجاع می دهند. رجوع به داوری ممکن است پس از پیدایش اختلاف یا در هنگام تنظیم قرارداد )شرط داوری( پیش بینی شود. از این روش حل اختلاف اکثراً در قراردادهای بین المللی تجاری استفاده می شود.
در کنفرانس های لاهه ۹۹۱۱ و ۹۱۹۱ میلادی داوری به عنوان یکی از روش های پیشگیری از توسل به زور مطرح شد. پیرو کنفرانس اول یک دیوان داوری برای جلوگیری از جنگ و بروز درگیری های بین المللی تشکیل شد. در این دیوان فهرستی از حقوق دانان معتمد به عنوان داور موجود بود و تعیین داوران با موافقتنامه طرفین اختلاف صورت می گرفت.امروزه غالباً پذیرفته شده است که داوری ماهیتی قرار دادی دارد یعنی این شیوه خصوصی به موجب توافقی صورت می گیرد که در آن طرف های اختلاف از یک سو و داور از سوی دیگر می پذیرند که اختلافی که موضوع
موافقتنامه داوری است به داوری حل و فصل شود. موافقتنامه داوری، اعم از موافقتنامه مستقل یا شرط داوری، عبارت است از توافق طرفین به ارجاع اختلاف موجود و یا اختلافی که ممکن است از رابطه حقوقی معینی در آتیه ایجاد شود، به داوری انجام گیرد.
علت تمایل و رغبت تجار و جوامع تجارى به حل و فصل اختلافات توسط داورى را مى توان در مزایاى این روش نسبت به دادگسترى دانست که عبارتند از: بى طرفى داوران، محرمانه بودن داورى، سرعت و کارایى داورى،تخصصى بودن و تشریفاتى نبودن داورى، هزینه کمتر در داورى. مهمترین دلایل استفاده از داوری در عدم رعایت تشریفات زمان بر و در نتیجه سرعت آن و همچنین اعتماد نداشتن به بی طرفی دادگاه های ملی است.
فهرست
مقدمه
ضرورت انجام تحقیق :
اهداف تحقیق :
مشكلات تحقیق :
سوالات تحقیق :
فرضیات تحقیق :
روش تحقیق :
ساختار تحقیق :

فصل اول:مفاهیم و ماهیت داوری

مبحث اول : مفاهیم

فصل دوم: اهلیت ، شرایط انعقاد قرارداد داوری

مبحث اول : اهلیت
مبحث دوم: قلمرو اجرا
مبحث سوم: شكل موافقت نامه داوری
مبحث چهارم: محتوای قرارداد داوری

فصل سوم: تعیین داوران

مبحث اول: اختیار طرفین
مبحث دوم: محدودیت در تعیین داور

فصل چهارم: اجرای آرای داوری

مبحث اول: اجرای آرای داوری ایرانی
مبحث دوم: اجرای آرای داوری خارجی

فصل پنجم: دادرسی در داوری تجاری

مبحث اول: دادگاه صالح
مبحث دوم: قانون حاکم بر رسیدگی
مبحث سوم: جلسه رسیدگی
مبحث چهارم: محل داوری
مبحث پنجم: زبان داوری
نتیجه گیری
فهرست منابع:
حاجی زاده بازدید : 48 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

 

دانلود مقاله رشته حقوق

داوری تجاری بین المللی

مترجم: محسن محبی
چکیده:
داوری از نظر تاریخی سابقه ای بس طولانی دارد. حل و فصل اختلافات از طریق توافق به قبول و تبعیت از تصمیم شخص ثالثی که مورد اعتماد اصحاب دعوا باشد یعنی داوری، حتی قبل از اینکه در جوامع بشری قانونی وضع شود یا دادگاهی تشکیل گردد یا قضات اصول حقوقی را طراحی و پایه ریزی کنند، وجود داشته است. مع ذلک، از جنگ جهانی دوم به این سو است که داوری تجاری بین المللی به یک « صناعت قضائی» (اسلوب رفع منازعه) تبدیل شده است.
کلمات کلیدی:

داوری

داوری تجارت بین الملل

قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل

مقدمه
با توسعه تجارت بین الملل و جهانی شدن، داوری به عنوان روشی برای حل و فصل اختلافات در مورد تجاری به کار گرفته میشود. داوری بین المللی روشی برای حل اختلافات بین المللی است که در آن طرفین به جای رجوع به نهاد قضائی، اختلاف خود را به یک داور مورد اعتماد خود ارجاع می دهند. رجوع به داوری ممکن است پس از پیدایش اختلاف یا در هنگام تنظیم قرارداد )شرط داوری( پیش بینی شود. از این روش حل اختلاف اکثراً در قراردادهای بین المللی تجاری استفاده می شود.
در کنفرانس های لاهه ۹۹۱۱ و ۹۱۹۱ میلادی داوری به عنوان یکی از روش های پیشگیری از توسل به زور مطرح شد. پیرو کنفرانس اول یک دیوان داوری برای جلوگیری از جنگ و بروز درگیری های بین المللی تشکیل شد. در این دیوان فهرستی از حقوق دانان معتمد به عنوان داور موجود بود و تعیین داوران با موافقتنامه طرفین اختلاف صورت می گرفت.امروزه غالباً پذیرفته شده است که داوری ماهیتی قرار دادی دارد یعنی این شیوه خصوصی به موجب توافقی صورت می گیرد که در آن طرف های اختلاف از یک سو و داور از سوی دیگر می پذیرند که اختلافی که موضوع
موافقتنامه داوری است به داوری حل و فصل شود. موافقتنامه داوری، اعم از موافقتنامه مستقل یا شرط داوری، عبارت است از توافق طرفین به ارجاع اختلاف موجود و یا اختلافی که ممکن است از رابطه حقوقی معینی در آتیه ایجاد شود، به داوری انجام گیرد.
علت تمایل و رغبت تجار و جوامع تجارى به حل و فصل اختلافات توسط داورى را مى توان در مزایاى این روش نسبت به دادگسترى دانست که عبارتند از: بى طرفى داوران، محرمانه بودن داورى، سرعت و کارایى داورى،تخصصى بودن و تشریفاتى نبودن داورى، هزینه کمتر در داورى. مهمترین دلایل استفاده از داوری در عدم رعایت تشریفات زمان بر و در نتیجه سرعت آن و همچنین اعتماد نداشتن به بی طرفی دادگاه های ملی است.
حاجی زاده بازدید : 23 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته حقوق

ماهیت داوری و تاریخچه داوری در نظام حقوقی ایران

ماهیت داوری

این مکانیزم چیست ؟ چرا وجود دارد ؟ چگونه به وجود آمده است ؟ نتیجه آن چگونه حاصل می شود ؟ داوری در واقع در عرض سیستم دولتی عمل می کند و یک سیستم خصوصی می باشد . داور در یک قضیه ، یک قاضی خصوصی منتخب طرفین است در یک امر داوری به اختلافاتی رسیدگی می شود که اولاً جنبه خصوصی دارند .ثانیاً نظم عمومی را درگیر نمی کند یعنی موضوع ارجاعی به داور نباید معارض نظم عمومی باشد .
به عبارت دیگر داوری جنبۀ خصوصی دارد ولی از سوی قوابنین دولتی تأیید و شناسایی می شود یعنی این که هم روش داوری و هم آثار مرتبت بر آن از طرف قوانین تأیید می شوند تا این تأیید و شناسایی آثار اجرایی را در برداشته باشد . بنابراین رأی داوری الزام آور است . هم توافق طرفین و هم حمایت قانونگذار ناظر و ضامن این مهم است . داور پای بند به آیین دادرسی مدنی نیست ،
لیکن رأی وی می بایست مدلّل و موجه باشد و لازمه مدلّل بودن رأی این است که داور تقریباً یک شیوه قضایی را رعایت نماید . داور در مرحلۀ تشخیص حق از ناحق قراردارد و موازینی که به خدمت می گیرد موازین حقوقی هستند . امروزه مسائل داوری بسیار پیچیده و تخصصی شده است مثلاً داوری در مسائل مالکیت معنوی با داوری در مسائل انرژی متفاوت است . تخصصی شدن مسائل تجارت و احساس این که در محاکم داوری برخورد مناسب تری با مسائل تجاری خواهد شد از دلائل برتری انتخاب و پذیرش شرط داوری در قراردادهاست و از علل ترجیح برای مراجعه به داوری می باشد
کلمات کلیدی:

داوری

داوری در ضمن قرارداد

داوری در نظام حقوقی ایران

ماهیت حقوقی شرط داوری در ضمن قراردادها

ریشه داوری را باید در خلأ دادگستری دولتی جست و جو نمود . بنابراین در ابتدا داوری به عنوان تنها طریق حل اختلاف به سهولت قابل درک بوده است . در عین حال ، علی رغم تأمین مراجع قضاوتی دولتی و در حالی که مراجعه به آنها طریق عادی رفع اختلاف گردید ، داوری بیشتر به این جهت به حیات خود ادامه داد که طرفین اختلاف مایل بودند منازعه آنها با تشریفات و هزینه کمتر و با سرعت بیشتر توسط اشخاصی که در انتخاب آنها دخالت داشته اند حل گردد . تمایل مزبور و لزوم احترام به آن موجب گردید که نظام های معتبر دادرسی ، مقررات داوری بصورت کم و بیش دقیقی تدوین گردد.
در ایران نیز « حکمیت» داوری ، ابتداد در موارد ۷۵۷ تا ۷۷۹ قانون اصول محاکمات حقوقی ، مصوب ۱۳۲۹ ، هجری قمری ( ۱۲۸۹ هجری شمسی ) پیش بینی گردید .« قانون حاکمیت » مصوب ۱۳۰۶ هجری شمسی که به نوعی داوری اجباری را پیش بینی می نمود . جایگزین موارد مزبور گردید . اما این قانون که به موجب « قانون اصلاح قانون حکمیت » مصوب ۱۱ فروردین ۱۳۰۸ اصلاح شد ، به موجب ماده ۳۸ «قانون حکمیت» مصوب ۱۳۱۳ هجری شمسی ، صریحاً نسخ گردید و مواد یاد شده ، منسوخه ماند .« داوری » در قانون قدیم آیین دادرسی مدنی ، مصوب ۱۳۱۸ در مواد ۶۳۲ به بعد پیش بینی گردید . در قانون جدید مصوب ۱۳۷۹ قانون آیین دادرسی مدنی مواد ۴۵۴ به بعد به داوری اختصاص یافته است علاوه بر این ، قانون داوری تجاری بین المللی در سال ۱۳۷۶ به تصویب رسیده است .
فهرست مطالب
تاریخچه وماهیت داوری2
ماهیت حقوقی شرط داوری در ضمن قراردادها2
تاریخچه داوری در نظام حقوقی ایران2
معایب و محاسن داوری2
ماهیت داوری3
ماهیت داوری3
اول : قضایی بودن داوری4
دوم : قراردادی بودن داوری4
شرط داوری ضمن قرارداد5

شرایط شرط داوری در ضمن قرارداد5

سؤال : تعیین موضوع داوری و محدودۀ مأموریت داور در شرط داوری ضمن عقد چگونه است؟6
سؤال : آیا تعیین داور شرط اساسی توافق داوری است ؟6
سؤال : آیا شرط داوری می تواند حیاتی مستقل از عقد اصلی داشته باشد ؟6
سؤال : آیا در رسیدگی داوری رعایت اصل تناظره و رسیدگی عادلانه باید رعایت شود ؟7
صلاحیت دادگاه در رسیدگی به دعوای موضوع شرط داوری در قراردادها7
الف ) اقامه دعوا در دادگاه قبل از مراجعه به داور7
اقامه دعوای موضوع شرط داوری در دادگاه ممکن است در دو حالت متفاوت صورت گیرد :8
۱) پیش از صدور رأی داور8
۲) اقامه دعوا پس از صدور رأی داور9
شرط داوری ضمن قراردادها9
صلاحیت دادگاه در رسیدگی به وجود و یا اعتبار9
بند اول – رسیدگی قبل از صدور رأی داور11
الف – رسیدگی جهت اتخاذ تصمیم نسبت به صلاحیت دادگاه11
ب- رسیدگی در تعیین داور12
ج- رسیدگی در زمان اتخاذ تصمیم نسبت به قرار عدم صلاحیت داور14
بند دوم – رسیدگی پس از صدور رأی داور15
الف – رسیدگی در اتخاذ تصمیم نسبت به اعتراض به رأی داور15
ب – رسیدگی در زمان اتخاذ تصمیم نسبت به دستور اجرای رأی داور و یا شناسایی آن16
نتیجه گیری17
منابع17
حاجی زاده بازدید : 33 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته حقوق

بررسی داوری داخلی باتاکید بر حقوق ایران و مقررات آیین دادرسی مدنی

چکیده
در این تحقیق با بررسی مواد مندرج در قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در خصوص داوری (مواد 454 الی 501) و کتب آیین دادرسی تألیف شده از سوی اساتید محترم و مقالات ارائه شده در خصوص موضوعات داوری، پیرامون کلیات داوری از جمله فواید و مزایای داوری، انواع داوری، قرارداد داوری، طرفین و موضوع قرارداد داوری و شرایط داور به اختصار بحث و بررسی به عمل می آید که ملخصاً می توان به لزوم قرارداد داوری اشاره نمود که هیچ یک از طرفین حق فسخ آن را ندارند و نیز امروزه در سطح بین المللی و رویه مورد عمل داوری های بین المللی استقلال شرط داوری از قرارداد اصلی به دلایل مختلف از جمله سرعت در عملیات تجاری و لزوم انفکاک هر چه بیشتر از سیستم های قضایی ملی به نحو وسیع و گسترده ای پذیرفته شده است لکن در حقوق داخلی در خصوص قراردادهای داوری داخلی هنوز این قاعده مورد عمل نیست و کماکان قاعده تبعیت شرط از عقد، اجازه بقاء شرط داوری را جدای از عقد اصلی نمی دهد.
به نحوه عمل داور و رأی داوری و اصول حاکم بر آن پرداخته شده است و نظر به اینکه مبنای رسیدگی داور یا داوران، قرارداد داوری است، داور یا داوران می بایست مقررات مربوط به داوری را رعایت نمایند هرچه در رسیدگی از جمله اصل ابلاغ به موقع به طرفین، اصل رعایت حق دفاع و اصل بی طرفی را رعایت نمایند و رأی صادره نیز منطبق با قوانین موجد حق بوده و در خصوص موضوع داوری و در مدت مصرحه در قرارداد یا در صورت سکوت در ظرف مهلت مقرر قانونی صادر شده باشد و چناچه رأی داوری مخالف با قوانین موجد حق و موارد مصرحه در ماده 489 قانون آیین دادرسی باشد، باطل و فاقد قابلیت اجرایی است.
نکته قابل توجه در خصوص رأی داور آن است که امکان صدور رأی غیابی از طرف داور نه در قانون پیش بینی شده است و نه با محدود بودن مهلت داوری می توانست پیش بینی شود و مضافاً به اینکه اعتراض به رأی داور در قالب شکایت و بطلان آمده است نه تجدیدنظر خواهی یا واخواهی.در رسیدگی داور امکان حدوث طواری به جهاتی از جمله جعل و تزویر در سند با تعیین جاعل و مقدور بودن تعقیب رسیدگی به اصل نکاح و طلاق و نسب وجود خواهد داشت که موجب توقف رسیدگی خواهد شد و نیز صدور قرار تأمین خواسته، تأمین دلیل و دستور موقت و جلب ثالث در اثناء رسیدگی در صلاحیت دادگاه ذیصلاح خواهد بود که وفق مقررات آیین دادرسی انجام خواهد شد.ابلاغ رأی داور مقدمه اجرای آن است که با تقاضای محکوم له و از طریق دادگاه صالح انجام می پذیرد که حتی-المقدور می بایست ابلاغ واقعی رأی به محکوم علیه به عمل آید تا حق دفاع ولی محفوظ باشد و با ابلاغ رأی، مهلت اعتراض شروع خواهد شد.
در خصوص آثار رأی داور به اختصار به ترتب اثر امر قضاوت شده و اعتبار قضیه محکوم بها به رأی داور، نظر به اینکه رسیدگی از طریق داوری همسنگ رسیدگی قضایی است بر رأی صادره اماره حقیقت مترتب بوده و دادگاه و هیچ مرجع دیگری نمی تواند دعوایی را که از طریق داوری فیصله یافته، مجدداً استماع نماید و در نظام حقوی ایران با عنایت به بند 6 ماده 84 قانون دادرسی مدنی که حکم اعتبار امر مختومه را مقرر می دارد و با توجه به ماده 463 در صلاحیت ذاتی داور یا داوران در رسیدگی به مورد اختلاف و مواد 488 و 490 قانون آیین دادرسی مدنی رأی داور از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار می باشد.
کلید واژه ها:

داور

داوری

داوری در حقوق ایران

مقررات آیین دادرسی مدنی

مقدمه
گاه اتفاق می افتد که اصحاب دعوا خود را از طریق مداخله اشخاص مطلع و مورد وثوق خود بر مراجعه به دادگاه ترجیح دهند و این امر از جهات مختلف قابل توجیه است.یکی اینکه اصولاً مردم در همه جای دنیا از آمد و شد به دادگاه و دریافت اخطاریه و احضاریه دل خوشی ندارند. به ویژه اینکه قضات به دلیل کار قضایی مستمر و سر و کار داشتن با افراد اغلب متهم بد سابقه و نهایتاً مجرم و یا در امور حقوق لااقل افراد طماع و سودجو و حقه باز به ناچار طبیعت ثانوی خود و بد اخلاق و گاه بد نمصب نیز یافته اند و به تبع آن به قول معروف «قاضی همه را به چشم هم نگاه می کند» بدین جهت مردم سعی دارند که تا حد مقدور از مراجعه به دستگاه قضایی امتناع نموده و در محیط های دوستانه تری و با آرامش بیشتر به حل و فصل اختلاف فیمابین با دخالت و اظهار عقیده و نظر فردی مورد وثوق که در عین حال مطلع هم باشد؛ بپردازند که وی را داور یا حکم می نماند. از جمله ی جهات دیگر موجب استقبال مردم از مراجعه به حکم و داور و گریز از دادگستری، کندی جریان رسیدگی در محاکم و طولانی بودن دادرسی و نهایتا ًصدور حکم است.
هرچند به موجب اصل 152 قانون اساسی مرجع رسمی تظلمات و شکایات، دادگستری است و به موجب بند یک اصل 156 رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل و دعاوی و رفع خصومات یکی از وظایف قوه قضائیه است معذلک قانون آیین دادرسی مدنی اجازه داده است که افراد در دعاوی خود از مداخله مراجع قضایی صرف نظر کرده و دادرس و قاضی امور خویش را با توافق معین کرده، تسلیم حکومت خصوصی اشخاصی شوند که یا از نظر معلومات و اطلاعات فنی و یا از نظر شهرتشان به صحت عمل و امانت مورد اعتماد آنها هستند این حکومت خصوصی همان داوری است. حکومت داور هرچند یا به حکم قانون است (داور اجباری) یا به موجب قرارداد و تراضی اصحاب دعوا (داوری اختیاری)، ولی در هر حال چون تصمیمات آنها منشأ آثار حقوقی است باید ترتیب تعیین آنها و حدود اختیاراتشان طوری باشد که هم موجب تضییع حقوق اصحاب دعوا نشود و هم تصمیمات آنها قابل اجرا باشد. برای تأمین این منظور مقرراتی لازم است موضوع باب هفتم ق. آ. د. م مواد 454 تا 501 می باشد.
فهرست مطالب
بررسی داوری داخلی باتاکید بر حقوق ایران و مقررات آیین دادرسی مدنی1
چکیده2
کلید واژهها4

گفتار اول :تاریخچه ،مفهوم ،محاسن ومعایب داوری5

مبحث اول:تاریخچه داوری5

مبحث دوم :تعریف داوری6

مبحث سوم: محاسن داوری6
مبحث چهارم: معایب داوری7

گفتار دوم :انواع داوری در حقوق داخلی ایران7

مبحث اول:داوری اختیاری7

گفتار سوم: قرارداد و موافقت نامه داوری9

گفتار چهارم: شرایط موضوع داوری11
گفتار پنجم:چگونگی تعیین داور11
مبحث اول: تعیین داور توسط اصحاب دعوا11
مبحث دوم: تعیین داور توسط شخص ثالث12
مبحث سوم: تعیین داور توسط دادگاه13
بند اول: واگذاری صریح طرفین13
بند دوم: عدم توافق طرفین در تعیین داور14
بند سوم: عدم توافق طرفین در تعیین جانشین داور متوفی، محجور یا مستعفی14
بند پنجم: خودداری شخص ثالث از تعیین داور15
بند ششم: موارد تعیین داور به قید قرعه توسط دادگاه15
الف: حالتی که طرفین شخص یا اشخاص معینی را به عنوان داور تعیین نکرده باشند15

مبحث چهارم: آثار قبولی داوری از طرف داوران16

گفتار ششم: مدت داوری16
مبحث سوم: ضمانت اجرای رعایت مدت18
گفتار هفتم: حقوق داور19
گفتار هشتم: مسئولیت داور19

مبحث اول: مسئولیت کیفری19

مبحث دوم: مسئولیت انتظامی20
گفتارنهم: رسیدگی داور20
گفتار دهم : پایان داوری وصدور رای21
مبحث دوم: صدور رأی توسط داوری23

گفتار یازدهم : ابلاغ رأی داور اجرای آن و اعتراض به آن23

مبحث اول: ابلاغ رأی داور23
مبحث سوم: اعتراض به رأی داور24
حاجی زاده بازدید : 50 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته محیط زیست

مدیریت پسماند

مقدمه:
حفظ بهداشت جامعه و افراد آن از جنبه های مختلف یعنی بهداشت فردی ،بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست قابل بررسی است.افراد جامعه باید بدین باور برسند که علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی ملزم به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود هستند زیرا در صورت عدم رعایت این موضوع سلامت آنها و سلامت سایرافراد جامعه در مخاطره خواهد افتاد.یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت افراد و جامعه دفع زباله و مواد زائد از راه های صحیح است.مراکز بهداشتی درمانی که زباله های پزشکی،شیمیایی یا رادیولوژی را تولید می کنند تعهد اخلاقی و قانونی دارند که این زباله ها را به نحوی که کمترین خطرات زیست محیطی را بر جای گذارد،دفع نمایند.در این مبحث ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماندهای پزشكی و پسماندهای وابسته آورده شده است.
کلمات کلیدی:

پسماند

پسماندهای پزشكی

بهداشت محیط زیست

فهرست
مقدمه:4
كتابچه مدیریت پسماندهای بیمارستانی:5
فصل اول –اهداف :5
فصل دوم – تعاریف :5
فصل سوم – حدود واختیارات5
فصل چهارم- طبقه بندی پسماندهای پزشكی:6
فصل پنجم تفكیك ، بسته بندی وجمع آوری:6
فصل ششم : نگهداری9
فصل هفتم : حمل ونقل10
فصل هشتم: بی خطر سازی وتصفیه وامحاء12
پیوست(1)14
جدول طبقه بندی پسماندهای پزشكی ویژه:14
شرح انواع پسماندهای پزشكی ویژه :15
پیوست2:19

ضوابط ومعیارهای روشهای عمده تصفیه و دفع19

2- ضوابط ومعیارهای روش ماكروویو20
3- ضوابط ومعیارهای دفن بهداشتی21
4- روش محفظه سازی21

دفع پسماندهای مواد شیمیایی اشتعال زا :22

*دفع پسماند مواد شیمیایی سمی*22
سم زدایی اتیدیوم بروماید و ژل های این محلولها22

دفع پسماندهای مواد شیمیایی سرطانزا22

دفع پسماندهای مواد خطرناک زیست محیطی:23

دفع پسماندهای مواد رادیو اکتیو :23

مواد شیمیایی واکنش گر24
دفع پسماندهای مواد شیمیایی خورنده :25
دستگاههای امحاء زباله26

شیوه های محاسبه متوسط حجم سطلهای زباله وترالی زباله:28

نوع دستگاههای بی خطر سازی موجود در بیمارستان امام خمینی جیرفت(ره)29
تجهیزات جانبی پسماندهای بیمارستان:29
تجهیزات موجود در بخشها:30
مقدار زباله تولیدی بیمارستان امام خمینی جیرفت(ره)31
زمانهای جمع آوری زباله زیر مجموعه های بیمارستان در طول 24ساعت32

نقش مدیران بیمارستان در مدیریت پسماندهای بیمارستان33

*(طرح مدیریت پسماند در ایمنی بیمار)*33
مقدمه:33
وظایف رئیس بیمارستان:34
وظایف مدیر پسماند بیمارستان :35
وظایف مسئول بخش در مدیریت پسماند:37
وظایف مترون بیمارستان در مدیریت پسماندها:38
مدیر مسئول كنترل عفونت:39
مدیر پشتیبانی وتداركات:40
نقش مسئول بهداشت:41
كمیته مدیریت پسماند بیمارستان:41

انواع زباله های تولیدی در بخش های مختلف بر اساس طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت:42

منبع:43
حاجی زاده بازدید : 43 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی

استراتژی امنیتی ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
موضوع روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا یکی از چالش‌آمیزترین مسائل سیاسی دو کشور در دهه اخیر بوده که تداوم، تطویل و افزایش روزافزون حوزه های تنش بر پیچیدگی آن افزوده است. در موضوع خاص روابط ایران و آمریکا بنیادهای فکری، شخصیت های اصلی روابط و اختلافات موجود به شمار می آید، که به سختی قابل تغییر بوده و عدم توجه به ثبات یا تغییرات موجود در این سطح منجر به آشفتگی استراتژی‌ها خواهد شد. در واقع استراتژی‌ها برگرفته از نگرش‌ها هستند؛ نگرش‌هایی که ایجاد تغییر در آن‌ها سهل‌تر از شخصیت‌ها و بنیادهای فلسفی صورت می گردد؛ اما این تغییرات به راحتی دگرگونی‌های متناوب در حوزه نظر نیست.
سیاست خارجی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران، طی ٣ سال گذشته از نوسان زیادی برخوردار نبوده و این کشور راهبرد یکسانی را در مواجهه با ایران در دستور کار قرار داده است؛ اگر چه در مقاطع مختلف به لحاظ روشی، سعی کرده تا از تاکتیک­های متنوعی برای پیشبرد استراتژی مهار و کنترل رفتار جمهوری اسلامی بهره­گیری نماید. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن اشاره به سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، به بررسی و تحلیل منطق رفتاری دولت باراک اوباما بپردازد.
کلید واژه ها:

سیاست خارجی

روابط ایران و آمریکا

رئالیسم و سازه انگاری

استراتژی امنیتی آمریکا در قبال ایران

فهرست مطالب
فصل اول:مقدمات و کلیات
فصل دوم:چارچوب نظری تحقیق
فصل سوم:رویکرد ایران
فصل چهارم:اهداف استراتژی امنیتی ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد صفحات : 1072

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10720
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 281
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 390
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 1,627
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,627
  • بازدید ماه : 1,627
  • بازدید سال : 45,985
  • بازدید کلی : 831,900