loading...
دانلود مقالات و پروژه های دانشجویی ارزان
حاجی زاده بازدید : 59 جمعه 22 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته تربیت بدنی

تأثیر تمرینات هیپ هاپ بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر غیرورزشکار

مقدمه
در دهه های اخیر، روان شناسی مثبت نگر به عنوان تلاشی جهت بررسی توانمندی های انسان است که هم اکنون این علم مطالعات مناسبی برای بهزیستی و شادمانی در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی و دانشگاهی فراهم نموده است (1). روان شناسی مثبت نگر، حركتی شناخته شده در جهت سوق دادن انسان به سمت رشد، شكوفایی و بالندگی است كه نمی خواهد جایگزین هیچ یك از انواع درمان های روان شناختی شود(2). جامعه علمی، در طول دهه های اخیر، شاهد مطالعات و تحقیقاتی در زمینه درك و مفهوم سازی جنبه های مختلف روان شناسی مثبت نگر به ویژه بهزیستی بوده است. بهزیستی روان شناختی به طور گسترده ای مورد بررسی و به روش های مختلفی مفهوم سازی شده است.
ریف (1989) بهزیستی را بر مبنای زندگی آرمانی و به معنای شكوفا سازی توانمندی های انسانی مفهوم سازی كرده و خاطر نشان كرد كه این دیدگاه در بردارنده ملاكهای مشابه و مكمل سلامت روان شناختی مثبت هستند (3). ابعاد نظری سلامت روان شناختی مثبت در دیدگاه اخیر شامل: استقلال ، تسلط محیطی ، رشد فردی ، ارتباط مثبت با دیگران ، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود می باشد (4). از سوی دیگر مطالعات متعددی در سال های اخیر اثر مثبت ورزش و فعالیت های بدنی را بر بهزیستی روان شناختی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی را مورد تأیید قرار داده اند (7،6،5).
نتایج تحقیقات نشان دادند ارتقاء بهزیستی ممكن است به دلیل این باشد كه ابعاد بهزیستی در طول فعالیت جسمانی ارتقاء دهنده سلامت تجربه شوند و خاطر نشان کردند که ارتباط قوی بین فعالیت های جسمانی ارتقاء دهنده سلامت با بهزیستی روان شناختی وجود دارد (8،7). در همین راستا تحقیقات متعدد اثر ورزش های مختلف را بر بهزیستی روان شناختی مورد بررسی قرار داده اند. كوستد و دودا (2009)، درك شرایط انگیزشی بر شاخص های بهزیستی و عدم بهزیستی در ورزشكاران هیپ- هاپ، را بررسی کردند و نشان دادند که شرایط انگیزشی حاكم در كلاسهای هیپ- هاپ دلالت بر زمینه ای دارد كه منجر به بهزیستی افراد و نگهداری این حالت می شود (9).
هیپ هاپ، یكی از فعالیت های ورزشی است که از یک سری فعالیت با شدت های مختلف تشکیل شده که با استفاده از حرکات هماهنگ اندام ها همراه با موزیک انجام می شود (10). هیپ- هاپ یك پدیده فرهنگی جدید می باشد كه از كشور آمریكا سرچشمه گرفته است (11). با توجه به ماهیت، زیبایی و حركات خاص در این ورزش كه با موزیك همراه است، علاقه و طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب كرده است (11،10). طی تحقیقات متعدد بر این نکته تاکید نموده اند که فرهنگ هیپ- هاپ اثرات اجتماعی مثبتی بر روی جوانان داشته است (10).
کلمات کلیدی:

تمرینات هیپ هاپ

بهزیستی روان شناختی

دانشجویان دختر غیرورزشکار

فهرست مطالب
تأثیر تمرینات هیپ- هاپ بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر غیرورزشکار1
مقدمه1
یافته های تحقیق5
نمودار 1. بهزیستی روانشناختی و خرده مقیاسهای آن در مراحل پیشآزمون، پسآزمون یك و دو در گروه تجربی (هیپ- هاپ).6
بحث و نتیجه گیری6
منابع و مآخذ9
حاجی زاده بازدید : 34 جمعه 22 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته تربیت بدنی

تأثیر بازی های پرورشی منتخب توپی و غیر توپی در دو زمان صبح وعصر بر اختلال بیش فعالی دانش آموزان پسرابتدایی شهر اراک

مقدمه
امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین فقط به مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه باید به تمام ابعاد وجودی آنها که شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی توجه نمود. اختلال بیش‌فعالی به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان، همکلاس‌ها و اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند علایم بیش فعالی در کودکی قابل مشاهده است.
از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند، لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است، نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD) شرایطی را برای کودک ایجاد می‌کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند. کودکان پرجنب جوش بعضاً مورد انتقاد بسیار زیاد قرار گرفته و در محیط مدرسه و خانه مشکلات بسیار زیادی برای خود و والدین ایجاد می کنند. اختلال بیش فعالی وجود مجموعه ای از رفتارها است كه با بی توجهی، حواس پرتی و پرحركتی خود را نشان می دهد(11) .
كاپلان، سادوك (1995) اعتقاد دارند، ویزگی این كودكان، بی توجهی و رفتار های تكانشی بوده که در اغلب موارد در اتمام كارها با شكست و ناكامی مواجه می شوند(5). برای درمان این اختلال روش های مختلفی توصیه گردیده است، اما هیچ كدام به صورت صد در صد برای افراد نتیجه بخش نبود است.در بین شیوه های درمانی كه برای این اختلال به كار گرفته شده، چند مورد مهم تر و مفید تر از سایر شیو ها بوده اند كه عبارت اند از: الف. دارو درمانی ب. رفتار درمانی ج. اصلاح شناختی رفتاری. جان و توماس (2002) دریافتند كه، كودكان دارای اختلال بیش فعالی هیچ یك از بخش های حركتی را به عنوان یك واحد عملكرد اجرا ننموده و تغییرات بیشتری در انطباق زمانی حركت نشان دادند، به طور كلی كودكان دارای این اختلال بر بازخورد بینایی در طول حركت بیشتر تاكید داشتند، در نتیجه بی ثبات حركتی بیشتری نسبت به همسالانشان مشاهده شد(8). کیم (2002) در تحقیق خود دریافت، تكواندو و كاراته لذت بخش ترین ورزش برای این كودكان به شمار رفته و بیسبال برای این كودكان كابوس است، چون نیاز به هماهنگی چشم و دست بالائی دارد(9).
کلمات کلیدی:

کودکان

بازی های پرورشی

اختلال بیش فعالی

فهرست مطالب
تأثیر بازی های پرورشی منتخب توپی و غیر توپی در دو زمان صبح وعصر بر اختلال بیش فعالی دانش آموزان پسرابتدایی شهر اراک1
مقدمه1
روش شناسی3
یافته های تحقیق:4
بحث و نتیجه گیری5
منابع6
حاجی زاده بازدید : 42 جمعه 22 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته تربیت بدنی

تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن

مقدمه
سالمندان قشری از جامعه هستند كه در دنیای معاصر همگام با پیشرفتهای عظیم صنعت، علم و تكنولوژی به عنوان جمعیت رو به رشد با نیازهای ویژه محسوب می شوند طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی(Who) دوران سالمندی عبور از مرز 60 سالگی است. موقعیت عاطفی سالمندان تحت تأثیر عواملی از جمله كاهش سلامت جسمی و ضعف جسمانی، كاهش روابط اجتماعی و غیره قرار می گیرند. از جمله روش‌های مؤثر برای حفظ سلامت روانی و كاهش تنش‌های روحی و روانی و سازگاری بیشتر افراد سالمند، انجام فعالیت بدنی و ورزشی می باشد(1). تحقیقات متعددی نشان داده است كه ورزش و تمرینات بدنی آثار مثبتی بر سلامت جسمانی و روانی دارد.
در فراتحلیلی كه پلنت و روبین (2006) به منظور بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روانی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند كه تمرینات ورزشی موجب بهبود خلق و خوی سلامت روانی، افزایش خودباوری و عزت نفس افراد شركت كننده می گردد(10). مك كونویل (2003) نه فاكتور را در ایجاد شادكامی و سلامت روانی مهم دانسته كه یكی از مهمترین آنها پرداختن به ورزش و فعالیت‌های بدنی است(3). نتایج بدست آمده در این خصوص، نه تنها در بین جوانان و افراد میانسال نمود دارد، بلكه افراد سالمند نیز می توانند از این برنامه‌ها بهره مند شوند. مروری بر تحقیق بلومنتال و ایمرسی (2002) در خصوص آثار بلند مدت تمرین بر عملكرد روانی در زنان و مردان سالمند نشان می دهد، افرادی كه 14 ماه تمرینات ورزشی هوازی را انجام داده بودند، بهبود 10 تا 15 درصدی در ظرفیت هوازی داشتند كه همراه با آن بهبودی متوسطی را در برخی از عوامل روانی تجربه كرده بودند(4).
در تحقیقی كه نورول و مارتین (1998) انجام دادند، كاهش افسردگی در افراد شركت كننده در فعالیت‌های هوازی را بیشتر از سایر تمرینات گزارش كردند(8). در تحقیقات گذشته، تمرینات بدنی به عنوان عامل مؤثری در سلامتی جسمانی و روانی افراد مورد تایید قرار گرفته است. با وجود این، بحث و بررسی در زمینه تأثیر فعالیت‌های بدنی و ورزشی بر سلامت جسمانی و روانی افراد سالمند همچنان ادامه دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان مرد بود.
کلمات کلیدی:

پیاده روی

سلامت روانی

سالمندان زن

فهرست مطالب
تاثیرهشت هفته تمرینات پیاده روی منظم برمیزان شادكامی و سلامت روانی سالمندان زن1
مقدمه1
جدول1- شاخص های آماری مربوط به خصوصیات روانی سالمندان زن در پیش و پس آزمون3
بحث و نتیجه گیری:4
منابع:6
حاجی زاده بازدید : 52 جمعه 22 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق

عسر و حرج در طلاق

مقدمه :
خانواده محل آرامش اعضاء خانواده می باشد و زمانی امنیت و آرامش در آن برقرار است که دو عضو اصلی سازنده خانواده، پدر و مادر، این امکان را با کمک یکدیگر و دیگر اعضاء آن فراهم نمایند، لذا زمانی که خانواده تبدیل به کانون درگیری و جهنمی سوزان می گردد، آتش آن دامنگیر تمام افراد خانواده می شود و نتایج منفی آن جامعه رانیز تحت تاثیر خود قرار می دهد، زیرا همان طور که می دانیم جامعه سالم نیازمند خانواده سالم می باشد و زمانی که خانواده ها از لحاظ روحی و فکری و اقتصادی دچار معضل می گردند، باید مطمئن باشیم که پایه های سلامت کل جامعه در حال سست شدن می باشند.اما یکی از راه حل های شرعی و قانونی، زمانی که ادامه زندگی برای هر یک از زوجین مقدور نباشد، طلاق می باشد که طرفین با طی مراحل قانونی می توانند از یکدیگر جدا شوند.در هریک از کشورها با سیستم های قضایی متفاوت، برای اینکه زن و مردی که ازدواج رسمی نموده اند از یکدیگر جدا شوند، مراحل قانونی وجود دارد. اما نکته مهم، چگونگی این مراحل قانونی می باشد.
در بعضی از کشورها مراحل ازدواج و طلاق به آسانی و فقط با ثبت واقعه انجام می پذیرد، ولی در برخی کشورها این مراحل قانونی به حدی دشوار و پیچیده می باشد که این مسأله، یک معضل اجتماعی جلوه می نماید و کشور ما نیز جزء این دسته از کشورها قرار گرفته است.در کشور ما، مرد هر گاه اراده کند می تواند زن را طلاق دهد و نیازی به موافقت زن ندارد و می تواند بدون هیچ مخالفت قانونی زن را مجبور به طلاق نماید که البته اجرای این حکم منوط به شرایطی می باشد که باید کلیه حقوق قانونی زوجه را بپردازد ، اما برای فرار از دین در این موارد، امروزه راه حل های بسیاری معمول گردیده، از جمله: ثبت اموال به نام شخص دیگر و جمع آوری شهود و اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن با مبالغ بسیار ناچیز و ... که معمولاً در دادگاهها سخت گیری چندانی در این مورد اعمال نمی گردد و برعکس زمانی که زوجه اراده طلاق می نماید و تنها راه آن اثبات عسر و حرج خود می باشد، دادگاه چنان عرصه را بر وی تنگ می نماید و انواع مدرک مستدل و گواهی های معتبر مطالبه می نماید که تنها راه زوجه را برای رهایی، تبدیل به هفت خوان رستم می نماید.
مبحث ما بیشتر در همین مورد یعنی بررسی قاعده نفی عسر و حرج می باشد. از مصادیق این قاعده استیصال زوجه از ادامه زندگی زناشویی است. یعنی ادامه زندگی زناشویی به حدی برای وی مشقت بار شود که نوع زنان در چنین شرایطی نتوانند به زندگی زناشویی خود ادامه بدهند و زوج نیز حاضر به طلاق نباشد.بنابراین هر چند بنا به حکم اولیه اسلام، طلاق منحصراً در دست مرد است," طلاق بید من اخذ بالساق" و تنها در صورت تمایل زوج بر طلاق، این کار عملی است ولی به مقتضای قاعده لاحرج انحصار امر طلاق به ید مرد منتفی می گردد و دادگاه شرعاً ابتدائاً زوج را اجبار به طلاق می کند و چنانچه زوج نپذیرفت، برای جلوگیری از مشقت و حرج، ایقاع طلاق می کند. از این رو با استدلال به قاعده لاحرج شرطیت انحصار امر طلاق در دست زوج، ساقط می شود.اما اینکه قاعده عسر و حرج در طلاق چگونه وارد قانون ما شده است، چه مراحلی را تاکنون پیموده و خود این قاعده با چه موانع و مشکلاتی در جامعه و قانون ما برخورد کرده و سایر مسائل مربوط به آن، مباحثی می باشد که در ادامه این تحقیق مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
کلمات کلیدی:

طلاق

عسر و حرج

قاعده عسر و حرج در طلاق

فهرست مطالب
مقدمه ......................................................................................................................................2

بخش اول- مبانی و ارکان قاعده عسر و حرج

فصل اول- کلیات ..............................................................................................................4
مبحث اول- تعاریف عسر و حرج ........................................................................................5
-تعاریف لغوی ........................................................................................................................5
-تعاریف حقوقی .....................................................................................................................6

-تعریف و موارد عسر و حرج در قانون مدنی و سایر قوانین ایران ........................................7

فصل دوم – مبانی و ارکان قاعده عسر و حرج .........................................................8

مبحث اول – کتاب.................................................................................................................9
مبحث دوم – سنت ..............................................................................................................11
- روایت عبدالعلی مولی آل سام ...........................................................................................12
-حدیث مشهور نبوی ووصایای پیامبر ..................................................................................12
- روایت زواره ......................................................................................................................13
- العسریفسد الاخلاق, سهل یدر الارزاق ..............................................................................14
مبحث سوم – اجماع ...........................................................................................................15
مبحث چهارم – عقل ...........................................................................................................16
- بنای عقلا ...........................................................................................................................16
- قاعده لطف ........................................................................................................................18

بخش دوم- مصادیق عسر و حرج درماده 1130ق.م

فصل اول- تحلیل اصلاحات قانونی ماده 1130ق.م ..............................19

مبحث اول- موارد درخواست طلاق از سوی زوجه قبل از اصلاحات.................20
مبحث دوم - سیر تحول م. 1130ق.م ....................................................................22

-تفسیر م. 1130 ق.م مصوب 1314 .........................................................................22

-اولین اصلاحیه در سال 1361 وورود قاعده عسر و حرج .......................................26
1-مبنای فقهی اصلاح م. 1130ق.م ...........................................................................26
2-دایره شمول عسر و حرج در م. 1130...................................................................28

3- معیار تمییز عسر و حرج در م. 1130...................................................................28

4- مصادیق عسر و حرج زوجه در م. 1130 ............................................................29
مبحث سوم- آخرین اصلاحیه م. 1130قانون مدنی ...............................................30

-علل اصلاح م. 1130 در سال 1370 .......................................................................31

1- جواز رجوع زوجه به محکمه مقید به اثبات عسر و حرج زوجه ........................31
2- نتیجه مثبت و منفی ماده ......................................................................................31
- اصلاحیه م.1130 در سال 1370 ............................................................................32

فصل دوم - مصادیق عسر و حرج زوجه و درخواست طلاق به استناد آن..............................33

مبحث اول- شرایط و محدوده اعمال م.1130اصلاحی 1370.............................33

- موجود بودن سبب عسر و حرج در زمان درخواست طلاق ..................................33
- محدودیت اعمال م. 1130 ق.م به عقد نکاح دائم......................................34
- احراز عسرو حرج توسط دادگاه ................................................................35

مبحث دوم – عناوین موضوعی عسر و حرج در م.1130 ق.م و تبصره الحاقی به آن در سال1381...........36

- تقسیم بندی عناوین عسر و حرج ..............................................................39
1- عسر و حرج در نتیجه عوامل طبیعی .......................................................39
الف-عسر و حرج زوجه در نتیجه اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر....39
ب- عقیم بودن زوج و عسر و حرج حقیقی زن ...........................................42
ج- جلوگیری از بچه دار شدن زن و عسر و حرج زوجه .............................43
د- ابتلا زوج به بیماریهای صعب العلاج .......................................................44
2-عسر و حرج در نتیجه عوامل خارجی ......................................................45
الف – حبس قطعی و طولانی زوج ...............................................................46
ب- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج .......................................................47
ج- سوء رفتار زوج و عسر و حرج زوجه ....................................................49
3- عسر و حرج شخصی و موقعیت زوجه ...................................................51
الف –استنکاف یا عجز شوهر از پرداخت نفقه و عسر و حرج زن ...............51
ب- طلاق با وکالت زن .................................................................................54

مبحث سوم – نکاتی در مورد م. 1130 اصلاحی 1370 ............................58

- اجرای م.1130 ق.م در موضوعات مواد 1029 قبل از چهار سال وم. 1129 ق.م بدون نیاز به مقدمات ...............59
- امکان تحقق عسر و حرج قبل از تمکین خاص و پیش از عروسی و اسکان مشترک ......................................60
- ضرورت وجودی م. 1130 ق.م .................................................................62
- نتیجه گیری و پیشنهاد ................................................................................63
- منابع و مآخذ .............................................................................................71
حاجی زاده بازدید : 24 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

طلاق و عوامل آن در ایران

*آمارهای طلاق در ایران در 5 سال در ضمیمه آورده شده است.
چكیده
یكی از موضوعاتی كه در چند سال اخیر ذهن اكثر اندیشمندان و حتی عموم را به خود مشغول كرده است مسأله طلاق می باشد. در حال حاضر این پدیده در ایران به شكل یك مسأله و معضل اجتماعی ،مشكلات زیادی را برای افراد و خانواده های در معرض طلاق به وجود آورده است .هدف این پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق (مطالعه موردی شهرستان داراب)می باشد. چارچوب نظری این پژوهش با توجه به تحقیقات پیشین و مطالعاتی كه در این زمینه انجام گرفته است، تركیبی از نظریه هــای جامعه شـــناسی خانواده و انحرافات اجتماعی می باشد كه از نظریه های مبادله، توسعه خانواده، نظام ها، نقش ها و نظریه شبكه ای در قسمت نظریه های جامعه شناسی خانواده و از نظریه های دوركیم و مرتن در قسمت انحرافات اجتماعی استفاده شده است.روش تحقیق مورد استفاده روش پیمایشی می باشد. و تكنیك و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه همراه با مصاحبه حضوری بوده است.
در این تحقیق اطلاعات مورد نظر از كل افرادی كه در شش ماهه دوم سال 1380 طلاق داده یا به دادگستری مراجعه كرده و دادخواست طلاق داده بودند جمع آوری شد كه كل این افراد 150نفر می باشند كه 115 نفر از آنها زن و 35 نفر دیگر مرد می باشند.متغیر وابسته تحقیق میزان گرایش به طلاق مباشدكه به صورت یك طیف در پرسشنامه آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد كه ابتدا در قسمت آمار توصیفی ، ویژگیهای جمعیتی ،اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان توصیف وتشریح شده است و در قسمت آمار استنباطی با توجه به سطح اندازه گیری متغیرهای مستقل كه 20 متغیر می باشد از رگرسیون دو متغیره، چند متغیره، تحلیل واریانس، آزمون تی(‏(T– test و آزمون اف test)- F ) استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهند كه :
در تحلیل رگرسیون دو متغیره، متغیرهای اختلاف تحصیلی زوجین، اختلاف سن زوجین، تحصیلات زن و سن ازدواج زن با گرایش به طلاق زنان رابطه معنادار و مستقیمی دارند و متغیرهای میزان شناخت همسر قبل از ازدواج، مدت زندگی مشترك، تعداد فرزندان و مدت شناخت همسر قبل از ازدواج با گرایش به طلاق زنان رابطه معنادار و معكوس دارند.
همچنین متغیرهای مدت شناخت و میزان شناخت همسر قبل از ازدواج با گرایش مردان به طلاق رابطه معنادار ومعكوس دارند. در بررسی تفاوت میانگین ها، تفاوت معناداری بین میانگین گرایش به طلاق زنان بر حسب، رابطه خویشاوندی با همسر، محل تولد زن، چند زنی بودن همسر ، علت اصلی طلاق و شیوه آشنایی دیده می شود.و برای مردان فقط رابطه خویشاوندی معنادار می باشد.در تحلیل رگرسیون چند متغیره، در معادله پیش بینی گرایش به طلاق زنان متغیرهای مدت شناخت، اختلاف سن و مدت زندگی مشترك توانستند 64 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی كنند و در معادله پیش بینی گرایش به طلاق مردان سه متغیر مدت شناخت، اختلاف سن و تعداد فرزندان توانستند 77 درصد از تغییرات را پیش بینی كنند.
واژگان كلیدی:

طلاق

آمارهای طلاق

گرایش به طلاق

آسیبهای اجتماعی

آسیب شناسی خانواده

مقدمه
خانواده به عنوان كوچكترین واحد اجتماعی، پایه و اساس ساخت اجتماع محسوب می شودخانواده شالوده هر جامعه متمدن است (مور، 1376: 29).در واقع خانواده نهادی است كه به اعضای خود احساس آرامش و امنیت می دهد و طی قرن های متمادی به عنوان پایدارترین و مؤثرترین وسیله حفظ ویژگیهای فرهنگی و عامل انتقال آنها به نسلهای بعدی بوده است. از همین روست كه تشكیل خانواده در همه ادیان بویژه دین مقدس اسلام از اهمیت والایی برخوردار است و از آن بعنوان كانون آسایش و آرامش نام برده شده است (ولی زاده، 1378: 20).
به طور كلی خانواده به وسیله یك رابطه قــانونی بین زن ومرد كه ازدواج نام دارد شــــكل می گیرد،اما این رابطه قانونی به سه شكل ممكن است از هم گسیخته شود كه عبارتند از :
1-فسخ ازدواج؛
2- مرگ یكی از زوجین؛
3-انحلال خانواده و از بین رفتن پیوند زناشوئی بوسیله طلاق زوجین؛ (Shryock,1975:333).
از آنجایی كه فسخ ازدواج با دلایل مشخص می باشد و مرگ افراد هم یك امر طبیعی است این دو مورد هر چند باعث بروز مشكلاتی در خانواده می شوند ولی طلاق به دلیل خصوصیاتی كه داردبیشتر ذهن خانواده ها و اندیشمندانرا به خود جلب كرده است." طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نكاح و رهائی از زناشوئی استَ (عمید، 1369: 894).همچنین طلاق را آخرین راه انحلال قانونی ازدواج می دانند كه شوهر و زن بوسیلة حكم قانونی از هم جدا می شوند(Shryock,1975:333).از آنجا كه یكی از عوامل مهم از هم گیسختگی مهمترین نهاد اجتماعی و اساس جامعه یعنی خانواده، طلاق می باشد، بررسی طلاق و بویژه عواملی كه منجر به این امر می شوند خود به خود ضرورت پیدا می كند. همچنین بررسی عواملی كه باعث گرایش زوجین به طلاق می شود بخاطر پیامدهایی كه در پی دارد بیشتر حائز اهمیت است. بنابراین اهمیت موضوع طلاق را با در نظر گرفتن عواقب و آسیبهای آن می توان مطرح كرد، آسیبهای طلاق می تواند به صورت اعتیاد، بزهكاری، جرم و جنایت، خودكشی و… باشد(دانش، 1370: 32).
از طرف دیگر در عصر ما و بخصوص سالهای اخیر بیش از دوران دیگر آمارهای طلاق بالا رفته و به تبع آن آمار وارقام جرم وجنایتهای ناشی از آن نیز زیاد شده است بطوری كه آمار طلاق در جوامع غربی و بویژه در آمریكا حدود 54 درصد می باشد، یعنی اینكه از هر 100 ازدواج 54 مورد به طلاق منجر می شود. در صورتی كه این درصدها درسال 1964 حدود 36 درصد بوده است درصد بوده است (Weeks,1992:315-316).در ایران نیز آمارها نشان میدهند كه درصد طلاق سال 80 نسبت به سال79، 14 درصد رشد داشته است(به جدول ونمودار شماره 1 و ضمائم مراجعه شود) كه این افزایش ناگهانی برای جامعه ایران به عنوان یك زنگ خطر می باشد كه نباید ساده انگارانه از آن گذشت، بلكه باید با جدیت به دنبال ریشه های این مسأله بود.
فهرست مطالب
طلاق و عوامل آن در ایران1
چكیده4
واژگان كلیدی6
جدول شماره 1: نسبت های طلاق به ازدواج كل كشور، استان فارس وشهرستان داراب بین سالهای 1379 -134811
تحقیقات پیشین12
چارچوب نظری تحقیق18
مدل تحقیق19
فرضیات تحقیق20
روش تحقیق22
اعتبار و روایی تحقیق23
تعریف متغیرها24
جدول شماره 1-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن و جنس27
جدول شماره 2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن ازدواج و جنس28
جدول شماره 3 -توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب علت اصلی طلاق از نظر خودشان29
جدول شماره 4 نشان دهنده تفاوت میانگین های گرایش به طلاق پاسخگویان بر حسب جنس می باشد.و از لحاظ آماری هم معنا دار نمی باشد.30
جدول شماره 4- آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق بر حسب جنس30
جدول شماره 5 نشان دهنده همبستگی بین متغیرهای مستقلی كه در سطح مقیاس فاصله ای هستند با متغیر وابسته گرایش زنان به طلاق می باشد.30
با توجه به سطح معنی داری جدول میتوان گفت كه از بین 9 متغیر فقط متغیر درآمد با متغیر وابسته رابطه معناداری ندارد و 8 متغیر دیگر با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند.30
جدول شماره 5- همبستگی بین متغیرهای مستقل زیر با گرایش زنان به طلاق31
جدول شماره 6 همبستگی بین متغیرهای مستقلی كه در سطح مقیاس فاصله ای هستند را با متغیر وابسته گرایش مردان به طلاق را نشان می دهد.32
جدول شماره 6- همبستگی متغیرهای زیر با میزان گرایش مردان به طلاق32
اختلاف تحصیلات33
اختلاف سن زوجین33
میزان تحصیلات مرد33
جدول شماره 7- آزمون تفاوت میانگین گرایش زنان به طلاق بر حسب تصمیم گیرنده ازدواج برای آنها34
جدول شماره 8- آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق زنان بر حسب خویشاوند بودن با همسر35
جدول شماره 9 آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق زنان بر حسب چند زنی بودن شوهر36
جدول شماره 10- آزمون تفاوت میانگین گرایش زنان به طلاق بر حسب دخالت دیگران در زندگی36
جدول شماره 11- آزمون تفاوت میانگین گرایش زنان به طلاق برحسب شیوه آشنایی قبل از ازدواج36
جدول شماره 12 آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق زنان برحسب محل تولد آنها38
جدول شماره 13 آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق زنان بر حسب وضعیت اشتغال آنها38
جدول شماره 14- آزمون تفاوت میانگین گرایش مردان به طلاق برحسب تصمیم گیرنده ازدواج آنها39
جدول شماره 15- آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق مردان بر حسب خویشاوند بودن با همسر39
جدول شماره 16- آزمون تفاوت میانگین گرایش به طلاق مردان بر حسب دخالت دیگران در زندگی40
جدول شماره 17- آزمون تفاوت میانگین گرایش مردان به طلاق بر حسب شیوه آشنایی قبل از ازدواج40
جدول شماره 18- آزمون تفاوت میانگین گرایش مردان به طلاق بر حسب محل تولد آنها42
جدول شماره 19- متغیرهایی كه در معادله رگرسیون چند متغیره پیش بینی میزان گرایش زنان به طلاق به روش گام به گام وارد شده اند.42
جدول شماره 20- متغیرهایی كه در معادله رگرسیون چند متغیره پیش بینی میزان گرایش مردان به طلاق به روش گام به گام وارد شده اند.43
پیشنهادها و راهكارها46
فهرست منابع و مأخذ49
الف) منابع فارسی49
ب) منابع انگلیسی53
ضمائم56
حاجی زاده بازدید : 55 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق

مسئولیت جزایی در امور پزشکی در حقوق کیفری ایران

مقدمه
دیر زمانی است که توجه قانونگذاران و محاکم ممالک مختلف به بررسی جوانب گوناگون مسئولیت پزشکان و شاغلین به حرف پزشکی معطوف گردیده است. به شهادت تاریخ حتی در میان باستانی ترین اقوام شناخته شده نیز حرفة طبابت از چنان ارزش و احترامی برخوردار بوده که برای استعمال شایستة آن قوانین و نظافتی وضع کرده بودند. با مطالعة مجموعه های قانونی بجا مانده از آن دوران معلوم می شود که قسمتی از آنها به تنظیم امور طلبی و فعالیت اطباء و نیز تعیین میزان مسئولیت و مجازات پزشکان خطا کار اختصاص داشته است.
این روند در طول تاریخ و با رشد فرهنگ و تمدن جوامع انسانی متحول شده و تکامل یافته است. به حدی که امروز در اکثر کشورها قوانین و مقررات نسبتا دقیقی راجع به جرائم، مسئولیت جزایی و همچنین توجیه اقدامات متصدیان امور پزشکی وضع و تدوین شده است. زیرا این گروه از افراد جامعه عهده دار انجام یکی از مشکلترین و در عین حال سودمندترین مشاغل اجتماعی بوده است و همین اهمیت و حساسیت شغلی، خصوصا با توجه به اینکه بیماران و مراجعین به انها اعتماد و اطمینان زائد الوصفی جسم و جان و اسارر نهان خویش را در معرض معالجه و نظر ایشان قرار می دهند، تهیه و تدوین ضوابط و مقرارتی را در این مورد ایجاب می نماید. بنابراین در عنصر حاضر سعی دولتها بر این است تا با وضع قوانینی به شرح وظایف و اختیارات این افراد پرداخته و به اقتضای مورد مسئولیت شغلی، مدنی و کیفری ایشان را پیش بینی نمایند تا در صورت وقوع خطا، تخلف یا بزهی از سوی آنان، جامعه، زیاندیده و یا مبنی علیه بتواند به تعقیب و مجازات ایشان مبادرت نماید.
در کشور ما ایران نیز این سخن مصداق داشته و از بدو تأسیس مجالس قانونگذاری تا به اکنون، قوانین و مقررات عدیده ای راجع به این امر تصویب و منتشر شده است. اما چون در امور پزشکی و به تبع آن مقررات مربوط به آن از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار می باشد و حتی امکان دارد که در یکی از این موارد قوانین ناهمگون و یا معارضی نیز وضع شده باشد، لذا به دلیل ضرورت استخراج قواعد و احکام معتبر و تشخیص قوانین معتبر از منسوخ با افراد آگاهی بر حقوق حاکم بر مسئولیت جزایی متصدیان امور پزشکی در نظام کیفری ایران و همچنین به علت موضوع و نیز فقدان و یا نقصان منابع و تحقیقات مربوطه، تصمیم گرفته شد تا مسئولیت جزایی این افراد مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفته و از لابه لای تمامی قوانین و مصوبات مواردی به عنوان اصول، قواعد و مقررات حاکم بر این موضوع، شناسایی و تعیین گردد. ضمنا انگیزه دستیابی به چنین هدفی با توجه به اینکه اقدامات پزشکی تخصصی بوده و اثبات وقوع جرم و حدوث کیفری در هر مورد منوط به بررسی دقیق و گاها نظر خواهی از کارشناسان امر است، تقویت گردید.پس از آگاهی از اهمیت موضوع و اهداف تدوین این رساله، شایسته است تا به نحوة تقسیم بندی و بیان مطالب اشاره ای مختصه گردد.
کلمات کلیدی:

مسئولیت

مسئولیت کیفری

حقوق کیفری ایران

مسئولیت جزایی در امور پزشکی

فهرست مطالب
مقدمه
بخش اولتعیین اصطلاحات
مبحث اولتعیین مسئولیت جزایی
بند اولمعنای لغوی
بند دوممعنای اصطلاحی
مبحث دومشرایط تحقق مسئولیت جزایی
بند اولوجود عنوان مجرمانی ق برای فعل و ترک فعل
بند دومارتکاب فعل یا ترک فعل مجرمانه
بند سومقابلیت روانی تحمل مسئولیت کیفری
بند چهارمفقدان سوانح تحقق مسئولیت کیفری
بخش دومبررسی تحلیل مبانی مسئولیت جزایی در امور پزشکی درج کیفری ایران (از ص 69 تا 86)
بخش سومبررسی تحلیلی مبانی توجیه اقدامات متصدیان امور پزشکی در ح ک ایران (از ص 98 تا 113)
بخش چهارم موارد و شرایط توجیه اقدامات متصدیان امور پزشکی در ح ک ایران
مبحث اولموارد توجیه اقدامات متصدیان امور پزشکی در قانون مجازات اسلامی 137 (201 – 189)
مبحث دومشرایط حاکم بر توجیه اقدامات متصدیان امور پزشکی در قانون مجازات اسلامی (222-210)
بخش پنجمجرایم متصدیان امور پزشکی و تعیین حدود مسئولیت جزایی
مبحث اولجرایم ناقص تمامیت حسی و روانی اشخاص (از 118 تا 137)
نتیجه
حاجی زاده بازدید : 52 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته محیط زیست

مدیریت پسماند

مقدمه:
حفظ بهداشت جامعه و افراد آن از جنبه های مختلف یعنی بهداشت فردی ،بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست قابل بررسی است.افراد جامعه باید بدین باور برسند که علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی ملزم به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود هستند زیرا در صورت عدم رعایت این موضوع سلامت آنها و سلامت سایرافراد جامعه در مخاطره خواهد افتاد.یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت افراد و جامعه دفع زباله و مواد زائد از راه های صحیح است.مراکز بهداشتی درمانی که زباله های پزشکی،شیمیایی یا رادیولوژی را تولید می کنند تعهد اخلاقی و قانونی دارند که این زباله ها را به نحوی که کمترین خطرات زیست محیطی را بر جای گذارد،دفع نمایند.در این مبحث ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماندهای پزشكی و پسماندهای وابسته آورده شده است.
کلمات کلیدی:

پسماند

پسماندهای پزشكی

بهداشت محیط زیست

فهرست
مقدمه:4
كتابچه مدیریت پسماندهای بیمارستانی:5
فصل اول –اهداف :5
فصل دوم – تعاریف :5
فصل سوم – حدود واختیارات5
فصل چهارم- طبقه بندی پسماندهای پزشكی:6
فصل پنجم تفكیك ، بسته بندی وجمع آوری:6
فصل ششم : نگهداری9
فصل هفتم : حمل ونقل10
فصل هشتم: بی خطر سازی وتصفیه وامحاء12
پیوست(1)14
جدول طبقه بندی پسماندهای پزشكی ویژه:14
شرح انواع پسماندهای پزشكی ویژه :15
پیوست2:19

ضوابط ومعیارهای روشهای عمده تصفیه و دفع19

2- ضوابط ومعیارهای روش ماكروویو20
3- ضوابط ومعیارهای دفن بهداشتی21
4- روش محفظه سازی21

دفع پسماندهای مواد شیمیایی اشتعال زا :22

*دفع پسماند مواد شیمیایی سمی*22
سم زدایی اتیدیوم بروماید و ژل های این محلولها22

دفع پسماندهای مواد شیمیایی سرطانزا22

دفع پسماندهای مواد خطرناک زیست محیطی:23

دفع پسماندهای مواد رادیو اکتیو :23

مواد شیمیایی واکنش گر24
دفع پسماندهای مواد شیمیایی خورنده :25
دستگاههای امحاء زباله26

شیوه های محاسبه متوسط حجم سطلهای زباله وترالی زباله:28

نوع دستگاههای بی خطر سازی موجود در بیمارستان امام خمینی جیرفت(ره)29
تجهیزات جانبی پسماندهای بیمارستان:29
تجهیزات موجود در بخشها:30
مقدار زباله تولیدی بیمارستان امام خمینی جیرفت(ره)31
زمانهای جمع آوری زباله زیر مجموعه های بیمارستان در طول 24ساعت32

نقش مدیران بیمارستان در مدیریت پسماندهای بیمارستان33

*(طرح مدیریت پسماند در ایمنی بیمار)*33
مقدمه:33
وظایف رئیس بیمارستان:34
وظایف مدیر پسماند بیمارستان :35
وظایف مسئول بخش در مدیریت پسماند:37
وظایف مترون بیمارستان در مدیریت پسماندها:38
مدیر مسئول كنترل عفونت:39
مدیر پشتیبانی وتداركات:40
نقش مسئول بهداشت:41
كمیته مدیریت پسماند بیمارستان:41

انواع زباله های تولیدی در بخش های مختلف بر اساس طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت:42

منبع:43
حاجی زاده بازدید : 51 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی

استراتژی امنیتی ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
موضوع روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا یکی از چالش‌آمیزترین مسائل سیاسی دو کشور در دهه اخیر بوده که تداوم، تطویل و افزایش روزافزون حوزه های تنش بر پیچیدگی آن افزوده است. در موضوع خاص روابط ایران و آمریکا بنیادهای فکری، شخصیت های اصلی روابط و اختلافات موجود به شمار می آید، که به سختی قابل تغییر بوده و عدم توجه به ثبات یا تغییرات موجود در این سطح منجر به آشفتگی استراتژی‌ها خواهد شد. در واقع استراتژی‌ها برگرفته از نگرش‌ها هستند؛ نگرش‌هایی که ایجاد تغییر در آن‌ها سهل‌تر از شخصیت‌ها و بنیادهای فلسفی صورت می گردد؛ اما این تغییرات به راحتی دگرگونی‌های متناوب در حوزه نظر نیست.
سیاست خارجی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران، طی ٣ سال گذشته از نوسان زیادی برخوردار نبوده و این کشور راهبرد یکسانی را در مواجهه با ایران در دستور کار قرار داده است؛ اگر چه در مقاطع مختلف به لحاظ روشی، سعی کرده تا از تاکتیک­های متنوعی برای پیشبرد استراتژی مهار و کنترل رفتار جمهوری اسلامی بهره­گیری نماید. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن اشاره به سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، به بررسی و تحلیل منطق رفتاری دولت باراک اوباما بپردازد.
کلید واژه ها:

سیاست خارجی

روابط ایران و آمریکا

رئالیسم و سازه انگاری

استراتژی امنیتی آمریکا در قبال ایران

فهرست مطالب
فصل اول:مقدمات و کلیات
فصل دوم:چارچوب نظری تحقیق
فصل سوم:رویکرد ایران
فصل چهارم:اهداف استراتژی امنیتی ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران
حاجی زاده بازدید : 75 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی

نقش ایران در منطقه‌گرایی و ایجاد ثبات در خاورمیانه

چکیده:
منطقة خاورمیانه كه از بدو تاریخ تا بحال كانون بحران و از هم پاشیدگی می‌باشد، بیش از همة مناطق نیاز به همكاری و اتحاد در آن احساس می‌شود. در این تحقیق سعی شده ضمن بررسی مشكلات و اختلافات موجود بین كشورهای این منطقه، حوزه‌های مختلفی كه می‌تواند بطور جداگانه به امر منطقه‌گرایی كمك نماید و تجربة اتحادیة اروپا نیز آن را تأئید می‌كند مورد ارزیابی قرار گیرد. این حوزه‌ها به ترتیب از حوزه‌های با حساسیت سیاسی كمتر به حوزه‌های با حساسیت سیاسی بیشتر (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی- امنیتی و سیاسی) اولویت‌بندی شده‌اند كه دولتهای كشورهای منطقة خاورمیانه می‌توانند همكاریهای خود را به ترتیبِ این اولویت‌بندی در نظر بگیرند تا در این راستا موفقیت مطلوب را بدست آورند.
در این صورت منطقة خاورمیانه می‌تواند در آینده شاهد تشكیل اتحادیه‌ای بنام اتحادیة خاورمیانه بوده و در صورت تداوم و گسترش همكاریهای بیشتر به قدرت منطقه‌ای و حتی ایالات متحدة خاومیانه تبدیل شود.این تحقیق نقش فعال و مثبتی به جمهوری اسلامی ایران قائل شده كه در صورت انجامِ برخی تغییرات در خود می‌تواند ایفا گردد. این تغییرات شامل یكسان‌سازی در حوزه‌های یاد شده و از حالت سكون درآوردن برخی از آنها مانند حوزة فرهنگی می‌شود. آزادسازی قیمت‌ها در بُعد اقتصادی، جذب توریست‌های منطقه‌ای و جهانی و زدودن كینه و تنفر القا شده توسط تبلیغات گستردة ابرقدرتهای مخالفِ ایران در اذهان عمومی كشورهای خاورمیانه و نیز تأكید بر آموزش و یادگیری زبان بین‌المللی پابه‌پای زبان رسمی در همة مقاطع تحصیلی در بُعد اجتماعی و تشكیل كمیته‌های مشترك دفاعی- امنیتی و سیاسی از جملة راهبردهای پیشنهادی این تحقیق می‌باشد.
کلمات کلیدی:

منطقه‌گرایی

جهانی شدن

روابط بین‌الملل

نقش ایران در ایجاد ثبات در خاورمیانه

مقدمه:
بدیهی است منطقة خاورمیانه، منطقه‌ای است همانند سایر مناطق موجود بر روی كرة زمین از قبیل منطقة آمریكای لاتین، اروپا، استرالیا و اقیانوسیه، جنوب شق آسیا و ... كه مانند آنها مردمانی در این منطقه زندگی می‌كنند و همانندِ آنها شبها می‌خوابند و صبحها بیدار می‌شوند و تلاش روزانه برای امرار معاش می‌كنند كه در واقع هر فردی ناخودآگاه برای زنده ماندن و ادامة حیاتش در حال مبارزه هستند. بنابراین از این لحاظ تفاوتی میان انسانهای این منطقه با انسانهای سایر مناطق دیده نمی‌شود. و این شاید تنها وجه اشتراك و یك بُعدِ خصلتِ طبیعی آنها باشد. اما در وجوه دیگر تفاوتِ محسوس و ملموسی مشاهده می‌شود. این وجوه نه تنها شامل خصوصیات انسانی از نظر اخلاقی، فرهنگی، زبانی و ... كه متأثر از مسائل گوناگونی هستند، می‌شود، بلكه شامل خصوصیات طبیعی، ژئوپلیتیكی و ... نیز است.
مناطق، به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعیِ‌شان شكل می‌گیرند و از چندین كشور در مجاور هم تشكیل می‌گردند. قاره‌ها نیز چنین خصوصیتی دارند. اگر تمامی مناطقِ خشكی زمین، بهم پیوسته بودند، شاید تقیسم‌بندی قاره‌ای یا منطقه‌ای اصلاً وجود نداشت. ما وارد بحث جغرافیایی یا حتی تاریخی و فلسفی نخواهیم شد كه مثلاً دولت- شهرها یا دولتهای ملّی كی، چگونه و چرا تشكیل شدند. چونكه هر چه هست، وضع موجود است و می‌خواهیم وضعیت موجود را بررسی كرده و برنامه‌ای بهتر و انسان‌پسندانه با در نظر گرفتن تجربة گذشتگان و وقایعِ خوب و بدی كه بر سر آنان پیش آمده، برای آینده و آیندگان ترسیم كنیم.
اگر بخواهیم تجربة گذشتگان را خود نیز تجربه كنیم چیزی بجز هدر دادن عمر و تلف كردن گرانبهاترین و باارزش‌ترین پارامتر زندگی یعنی وقت، عاید ما نخواهد شد. لذا باید از نكات خوب و آموزندة گذشتگان پند گرفته و سرلوحة اعمال و رفتارمان قرار دهیم و از تكرار اشتباهات و خطاهای آنها پرهیز نمائیم.[1]اگر نگاهی به صفحاتِ نه چندان دور تاریخ بیندازیم، مشاهده خواهیم كرد كه پدران و نیاكان ما چه مصیبتها و فلاكتهایی تحمل كرده‌اند. چه جنگها و خانه‌خرابیها دیده‌اند. شاهد چه كُشت و كُشتارها بوده و عزیزان خود را از دست داده‌اند. اینهمه برای چه؟ و بدست چه كسانی؟ بدست همنوعانِ خودشان كه نه بعلتِ گرسنگی و خطرِ تلف شدن، بلكه بعلت حرص و طمع بیش از حدّشان.
آنها مرگِ خود را بعد از فقط چند روز (نه زیاد)، حتی در صورتِ موفق به تسلط یافتن بر همنوع خودشان، نمی‌دیدند و درك نمی‌كردند. آیا آنها، اگر واقعاً چنین دركی داشتند، مبادرت به این جنایاتِ هولناك می‌نمودند؟! درست است كه ما به عین، آن وقایع را ندیده‌ایم، بخاطر اینكه هنوز متولِّد نشده بودیم، ولی باید بر تاریخ‌نویسانِ صادق و زحمتكش اعصار مختلف ارج نهیم، چرا كه ورق زدن آثار و مكتوبات آنها ما را در میان آنها قرار می‌دهد. درست مثل اینكه تماشاگر حركات بازیگران یك مسابقة فوتبال از پشت صفحة تلویزیون هستیم و تمامی نقاط ضعف و قوتِ تك تك بازیكنان را دیده و حركاتِ درست و اشتباه آنها را درك كرده و هر چند شاید خودمان فوتبالیست نباشیم ولی منتقدِ حركات اشتباه آنها بوده و الگوی حركتی مَجازی برای آنها ترسیم می‌كنیم و واقعاً هم اگر آن بازیكن (یا بازیكنان) در عمل می‌توانست(اند) الگوی خیالی ما (و بهتر است بگوئیم، الگو و نقشة مربی(انِ) خود) را پیاده می‌كرد(ند) نتیجة مطلوبی بدست می‌آمد.
فهرست مطالب
فصل اول:كلیات تحقیق
1- 1- طرح مسأله و تعریف موضوع تحقیق
1- 2- اهداف تحقیق
1- 3- اهمیت و ارزش تحقیق
1- 4- سؤال اصلی تحقیق
1- 5- فرضیه‌های تحقیق
1- 6- سازماندهی تحقیق
فصل دوم:مروری بر ادبیات و سابقة موضوع تحقیق
2- 1- مقدمه

2- 2- نقش‌ها در روابط بین‌الملل

2- 3- تغییر و تحول در نقش قدرت‌ها و آثار آن در عرصة روابط بین‌الملل

2- 4- جهت‌گیری‌ها در روابط بین‌الملل
2- 5- مروری بر ادبیات و سابقة موضوع تحقیق
فصل سوم:دیدگاههای نظری- مباحث تئوریك
3- 1- مقدمه

3- 2- نظریه‌های همگرایی

3- 3- تحول در نظریه‌های منطقه‌گرایی

3- 4- منطقه‌گرایی در عصر جهانی شدن

3- 5- انترناسیونالیسم اسلامی (حكومت جهانی اسلام)

فصل چهارم:روش تحقیق
4- 1- مقدمه
4- 2- تعریف متغیرها، مفاهیم و عملیاتی
4- 3- روش تحقیق
4- 4- ابزارها و روشهای جمع‌آوری اطلاعات
4- 5- موانع، مشکلات و محدودیتهای تحقیق

فصل پنجم:بررسی برخی خصوصیات کشورهای منطقة خاورمیانه و کشورهای همسایة ایران

5- 1- مقدمه
5- 2- جمهوری اسلامی ایران
5- 3- ترکیه
5- 4- سوریه
5- 5- عراق
5- 6- لبنان
5- 7- قبرس
5- 8- قطر
5- 9- امارات عربی متحده
5- 10- بحرین
5- 11- عمان
5- 12- اردن
5- 13- فلسطین اشغالی
5- 14- یمن
5- 15- کویت
5- 16- عربستان سعودی
5- 17- مصر
5- 18- سودان
5- 19- اسرائیل
5- 20- جمهوری آذربایجان
5- 21- ترکمنستان
5- 22- افغانستان
5- 23- پاکستان
5- 24- ارمنستان
حاجی زاده بازدید : 60 پنجشنبه 21 آبان 1394 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته حقوق

نقد و بررسی لزوم اختبار اوصاف مبیع از دیدگاه فقها

چکیده
یکی از راه های علم تفصیلی به اوصاف مبیع، اختبار می باشد. از دیدگاه فقها منظور از اختبار تعیین و مضبوط نمودن اوصافی است که به منظور دفع غرری بودن معامله و تحقّق شرط صحّت در معامله به یکی از طرق بوئیدن، چشیدن و... صورت می پذیرد. فقها درباره لزوم یا عدم لزوم اختبار در کالای فاسد نشدنی، دیدگاه های مختلفی ارائه نموده اند. برخی از فقها قائل به لزوم جریان اختبار و برخی دیگر، معتقد به جریان اصالة الصحة و یا انجام معامله بر حسب توصیف و عدم لزوم جریان اختبار اوصاف مبیع می باشند. پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته، ضمن تبیین مفهوم غرر، به بررسی ادلّه موافقین و مخالفین با لزوم اختبار مبیع پرداخته و چنین بدست آمده که با توجه به شرط مضبوط بودن مبیع در معامله، هرگاه اختبار اوصاف مبیع امکان پذیر باشد-بنا بر قول موافقین لزوم اختبار- اختبار، لزوم پیدا می کند.
واژگان کلیدی:

بیع

غرر

اختبار

اوصاف مبیع

اصالة الصحة

مقدمه
بدون شک یکی از اساسی ترین ارکان حیات اقتصادی یک جامعه وجود قوانینی سالم و احکام صحیح برگرفته از فقه اسلامی در عرصه معاملات بازرگانی می-باشد. فقه اسلامی به منظور اجرای معاملات صحیح و سالم -که ضامن بقا و حیات اقتصادی هر جامعه است- قواعد و احکامی مقرّر نموده است که از جمله آنها می توان به مضبوط کردن اوصاف مبیع از طریق اختبار و آزمایش اوصاف آن اشاره کرد.
اوصاف مبیع شامل اوصاف کمّی و کیفی است، از دیدگاه فقها دو طرف منعقدکننده عقد بیع باید به هنگام انعقاد معامله از کیفیّت و كمیّت مورد معامله علم كافی داشته باشند؛ همچنانکه تشخیص و تعیین کمیّت مبیع بوسیله کیل، شمارش و زرع محقّق خواهد شد، لازم است کیفیّت مبیع نیز از طریق احراز اوصاف مضبوط و مشخص شود، به نحوی كه عرفاً با حصول علم به کیفیّت مبیع، از مورد معامله رفع جهالت و غرر شده باشد. روشن است که کیفیّت و کمیّت، متعلّق قصد طرفین معامله قرار می گیرند و در صورت نامشخص بودن منجر به مخدوش شدن قصد طرفین می گردد؛ بدین لحاظ عقد در اثر مخدوش شدن علت موجده آن (كه قصد می-باشد) فاقد اثر قانونی می گردد؛ زیرا در این صورت بدلیل عدم تحقّق یكی از شرایط اساسی صحّت معاملات، بیع باطل می گردد.
از آنجایی که علم به اوصاف مبیع، نقش تعیین کننده ای در انعقاد عقد بیع دارد، بنابراین در صورت امکان اختبار، مشتری باید فرصت بازرسی و آزمایش کالا را در وضعیّت معمولی تجاری داشته باشد؛ به رغم توافق همه فقها بر باطل بودن و عدم ترتب اثر بیع غرری، در مورد لزوم یا عدم لزوم اختبار کالای فاسد نشدنی بین آنها اتّفاق نظر وجود ندارد. هر کدام از موافقین و مخالفین برای اثبات لزوم و عدم لزوم اختبار، نظریه ای بیان نموده اند که به نظر می رسد یافتن پاسخ اصلی مسأله در گرو واکاوی جایگاه اصالة الصّحة در معاملات می-باشد.
در حوزه فقه اسلامی، برخی از نویسندگان در آثار خود به این موضوع پرداخته اند که از جمله آنها کتاب "المکاسب" اثر شیخ انصاری است. نویسنده در این اثر به طور مفصّل به بررسی اقسام اوصاف، رفع غرر، امکان یا عدم امکان اختبار اوصاف پرداخته است. همچنین کتاب "التنقیح الرائع لمختصر الشرائع" اثر مقداد بن عبدالله سیوری، مسأله فروختن مبیع بنا بر اصل صحت را از دیدگاه فقها مورد تحلیل قرار داده است. نیز می توان به کتاب "کنز الفوائد فی حل مشکلات القواعد" اثر سید عمیدالدین بن محمد اعرج حسینی اشاره کرد، که در این اثر، وی خرید و فروش مبیع از جهت اینکه طعم و بوی آن مورد نظر باشد را از دیدگاه فقها مورد بحث و بررسی قرار داده است.در هیچ یک از تألیفات فوق الذکر، ادله موافقین و مخالفین نظریات لزوم اختبار و عدم اختبار، در جهت تبیین مفهوم اختبار و به منظور اثبات و یا رد اصاله الصحه در معاملات صورت نگرفته، لذا پژوهش حاضر در پی آن است که ضمن روشن ساختن جایگاه اختبار در بیع، عمل به اصل صحت در موارد امکان اختبار مبیع را مورد نقض و ردّ قرار دهد.
فهرست مطالب
نقد و بررسی لزوم اختبار اوصاف مبیع از دیدگاه فقها1
چکیده2
واژگان کلیدی:2
مقدمه4
1. مفهوم شناسی5
1-1. اختبار5
2. تحلیل مسأله6

2-2. روایات ظاهر در صحت معامله با جهالت اوصاف13

2-3. نقد و بررسی روایات13

4. ادلّه موافقین با لزوم اختبار18

5. ادلّه مخالفین با لزوم اختبار19

6. نقد دیدگاه ها21
نتیجه گیری26
منابع28

تعداد صفحات : 1072

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10720
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 290
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 396
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 2,599
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,599
  • بازدید ماه : 2,599
  • بازدید سال : 46,957
  • بازدید کلی : 832,872