![تحقیق مشروعیت](http://papers.sidonline.ir/files/product-images/2014-7-2-0-9-8-670.jpeg)
حجم فایل: 35 کیلوبایت
تعداد صفحه: 49
یكی از قدیمی ترین و اساسی ترین مباحث نظام سیاسی است كه از یونان باستان، توسط افلاطون و ارسطو و سپس از سوی متفكرانی همچون سیسرو، آگوستین قدیس، توماس آكویناس، فارابی، ابن رشد، غزالی، ماوردی، ابن سینا و سایر شخصیت های مشرق و مغرب زمین مورد توجه قرارگرفته و با تقسیم حكومت به آریستوكراسی، دموكراسی، موناركی، جمهوری و مانند این ها به بحث ازمصادیق حكومت های مشروع و نامشروع پرداخته شده است. هر حكومت، دولت و یا نظام سیاسی برای حدوث و بقای خود ناچار به بازشناسی مبانی مشروعیت نظام سیاسی خویش است تا با پشتیبانی از مبانی بتواند در امور عمومی و اجتماعی مردم تصرف كند و حق فرمانروایی را از آن خود قرار دهد؛ زیرا در زمینه ی مشروعیت سیاسی، مهمترین پرسش های ذیل پاسخ داده می شود و حق حاكمیت از آن حاكم و لزوم اطاعت از سوی مردم را توجیه می نماید. این كه مشروعیت به چه معناست و در كدام یك ازحوزه های علوم سیاسی مورد بحث قرار می گیرد ؟و نیز منبع و منشا مشروعیت در نظام های سیاسی چیست و چه رابطه ای میان مشروعیت با مقبولیت و كارآمدی برقرار است ؟ آیا قدرت، اقتدار، زور و غصب حكومت، منشا مشروعیت و مقبولیت آن میگردد و در تثبیت حق حاكمیت توان مند است ؟ آیا مشروعیت مبتنی بر سنت، مقبولیت آفرین است و آیا توافقات عقلایی و قراردادهای اجتماعی مشروعیت سازند و آیا ویژگی های رهبران فرزانه می تواند منشا مشروعیت قرار گیرد ؟ و ده ها پرسش دیگر.
مشروعیت با دو ركن مهم از نظام های حكومتی سروكار دارد، نخست با ركن حاكم و این كه چرا و به چه دلیل توده ی مردم باید از فرمان ها و دستورهای حاكم اطاعت كنند و بر چه اساسی باید فلان حاكم، حكمرانی نماید و دوم، ركن نظام حكومتی و این كه چرا برای نمونه حكومت دموكراسی، لیبرالیستی، نخبه گرایی، اشراف سالاری و مانند این ها باید تحقق یابند و اصلاً ملاك مشروعیت حكومت ها چیست ؟ ایا حكومت زورمدارانه و استبدادی، مشروعیت دارد یا تنها مشروعیت نوع حكومت از طریق رضایت و اراده ی عموم مردم و یا از ناحیه ی انطباق آن با اراده و فرامین حق تعالی تحقق پذیر است ؟
مشروعیت در حوزه ی اندیشه ی سیاسی، از بحران مفهومی و كاربردی ایمن نیست و بر این اساس پاره ای از نویسندگان با نیافتن خاست گاه آن، به برداشت های متفاوتی دست یافتند و با خلط میان معنای لغوی و اصطلاحی و نیز آمیختگی میان مشروعیت هنجاری و غیر هنجاری و همچنین مشروعیت ایدئولوژیكی و ساختاری و شخصی، به تذبذب و اعوجاج فكری گرفتار شدند.
قانونی بودن، انطباق با سنت ها، قانونیت همراه با رضایت مردم، برخورداری از ویژگی های اخلاقی، توجیه عقلی اعمال قدرت حاكم، حقانیت تام، مقبولیت و اراده ی عمومی یا اكثریت توده ی مردم، مطابقت با آموزههای دینی و.. نمونه هایی از تعاریف ارائه شده از این واژه می باشد.
قیمت: 10,000 تومان