loading...
دانلود مقالات و پروژه های دانشجویی ارزان
حاجی زاده بازدید : 17 جمعه 22 خرداد 1394 نظرات (0)

چکیده

در دوره معاصر جهان عرب بویژه مقطع زمانی سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۹۵۰ میلادی یکی از واقعیتهای غیر قابل انکار، نقش ادبا و فرهنگ سازان مسیحی عرب در تولید، توزیع مفاهیم ومضامین و رواج برخی مکاتب ادبی و نیز انتقال فرهنگ غربی از این راهها به جهان عرب است. کاوش در سه سطح عرصه ها و زمینه های فرهنگی از جمله نهادهای فرهنگی، مجامع ادبی و نیز شناخت قالب ها و ساختارهای ادبی نشان می دهد: پدیده سلطه گرایی غرب نسبت به شرق و بویژه کشورهای عربی که اولین حوزه نفوذ و مداخله غرب به شرق بوده، واقعیتی انکار ناپذیر است چنانچه از چالشهای عمیقی بویژه در جریان جنگهای صلیبی میان کشورهای اروپایی و مسلمانان حوزه مدیترانه جریان داشته است. اما از آغاز دوره رنسانس و پس از انقلاب صنعتی این رویارویی به جای آنکه شکل دینی و ایدئولوژیک داشته باشد حیثیتی توسعه طلبانه و سلطه خواهانه داشته است از آن پس زوال امپراتوری عثمانی به عنوان بهترین ساختار سیاسی اجتماعی در میان جوامع اسلامی- عربی که در اثر دو عامل ضعف و سستی درونی ساختار این امپراتوری و اقتدار اروپاییان حاصل آمد، ما حصل سالهای طولانی مبارزه فرهنگی، نظامی و سیاسی دول استعمارگر بوده است

فهرست مطالب:

طرح تحقیق ۱

مقدمه ۷

بخش اول: ریشه ها و زمینه های تاریخی نفوذ فرهنگ غرب بر جوامع عربی ۱۰

پیشگفتار ۱۱

فصل اول: عوامل نهضت ادبی ۱۵

پیشگامی مصر ۱۶

وضع شام ۱۸

۱- مدارس ۲۴

۱-۱- لبنان ۲۴

۱-۲- مصر ۲۵

۱-۳- سایر بلاد عربی ۲۵

۲-روزنامه و مجلات ۲۵

۲-۱-مصر ۲۵

۲-۲- لبنان ۲۶

۳-چاپ و چاپخانه ۲۶

۴- کتابخانه ۲۷

۵- انجمن های علمی و ادبی ۲۷

۶- ارتباط و تماس مستقیم با غرب ۲۷

۷- ترجمه داستان های غربی ۳۲

۷-۱- سیر تحول داستان نویسی در مصر تا جنگ جهانی دوم ۳۹

۷-۲- نقد و بررسی سیر تاریخی داستان نویسی در ادبیات نوین ۵۳

۸- نمایشنامه ۵۹

۹- سینما ۶۰

فصل دوم: شرق شناسی ۶۱

۱- مفهوم شرق شناسی ۶۲

۱-۱- معنای لغوی استشراق ۶۲

۱-۲- معنای اصلاحی استشراق ۶۳

۲- پدیده مشرق شناسی ۶۴

۳- شرق شناسی ۶۶

۴- شرق به عنوان «غیر» ۶۷

۵- نمونه های بارز صورت نمایشی شرق ۶۹

۶- سیاست و شرق شناسی ۷۰

۷- یونان گرایی و مسیحیت به عنوان اجزای بنیادین میراث شرقی ها ۷۰

۸- شرق شناسی وارونه ۷۱

۹- بومی گرایی ۷۲

نقد و نظر ۷۳

بخش دوم: مکاتب ادبی معاصر ۷۷

فصل اول: مکاتب ادبی غرب ۷۸

۱- سیر تحول تاریخی مکاتب ادبی غرب ۷۹

۲- مکاتب ادبی مغرب زمین ۸۳

۲-۱- کلاسیک ۸۵

۲-۲- کلاسیک جدید ۸۸

۲-۳- رومانتیسم ۹۱

۲-۴- پارناسیسم ۹۶

۲-۵- رئالیسم ۱۰۰

۲-۶- رئالیسم سوسیالیستی ۱۰۲

۲-۷- سوررئالیسم ۱۰۲

۲-۸- سمبولیسم ۱۰۳

۲-۹- اگزیستانسیالیسم ۱۰۶

۲-۱۰- دادائیسم ۱۱۰

فصل دوم شعرعربی و مکاتب ادبی غرب ۱۱۲

۱- شعر عربی قدیم ۱۱۳

۱-۱- مکتب «عمود الشعر» ۱۱۴

۱-۲- مکتب نوپردازان ۱۱۵

۱-۳- مکاتب عربی قدیم ۱۱۶

۱-۳-۱ – مکتب صنعت ۱۱۶

۱-۳-۲- مکتب تصنیع ۱۱۷

۱-۳-۳- مکتب تصنع ۱۱۷

۲- شعر عربی معاصر ۱۱۸

۲-۱- کلاسیک نوین در شعر عربی معاصر ۱۱۹

۲-۲- رومانتیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۱

۲-۳- رئالیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۵

۲-۴- سوررئالیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۶

۲-۵- سمبولیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۷

۲-۶- اگزیستانسیالیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۲

۲-۷- پارناسیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۴

۲-۸- دادائیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۵

فصل سوم: گرایش به تامل در ادبیات عرب ۱۳۶

۱- ریشه های گرایش به تامل در دوره معاصر ۱۳۷

۱-۱- احساس حقارت ۱۳۷

۱-۲- بحران ها ۱۳۹

۱-۳- تهاجم فرهنگی ۱۴۱

۱-۴- حس نوگرایی ۱۴۲

۱-۴-۱- نزاع قدیم و جدید ۱۴۲

نقد و نظر ۱۴۴

۱-۵- مهاجرتها ۱۴۴

۲- شعر تاملی و مکاتب ادبی غرب ۱۴۷

نقد و نظر ۱۴۹

۲-۱- آیا تامل به معنی قطع رابطه با مسایل بیرونی است ؟ ۱۵۰

بخش سوم: گرایش های نوین ادبیات عربی ۱۵۲

فصل اول: گرایش های نوین شعر عربی معاصر ۱۵۳

۱- گرایش های نوین موضوعی ۱۵۵

۱-۱- حماسه ۱۵۶

۱-۲- نمایشنامه منظوم ۱۵۸

۱-۳- قصه ۱۶۲

۱-۴- اسطوره ۱۶۳

۲- تحولات موسیقی و ساختار شعر عربی ۱۶۷

۲-۱- شعر منثور ۱۶۸

۲-۲- شعر آزاد ۱۶۹

۲-۳- شعر مدور ۱۷۰

۲-۴- قصیده کلی ۱۷۲

۲-۵- شعر درامی (نمایشی) ۱۷۳

فصل دوم: گرایش های نوین نثر عربی معاصر ۱۷۴

۱- قصه در ادب عربی معاصر ۱۷۸

۲- سیره نویسی ۱۸۰

۳- نمایشنامه نویسی ۱۸۱

بخش چهارم: سیری در اندیشه مسیحی عرب ۱۸۳

فصل اول: اندیشه ادبای مسیحی عرب ۱۸۴

۱- ادبای مهجر ۱۸۵

۱-۱- جبران خلیل جبران ۱۸۵

۱-۱-۱- اسلوب ادبی جبران ۱۸۵

۱-۱-۲- شرق و غرب از نظر جبران ۱۹۱

۱-۱-۳- واقع گرایی جبران ۱۹۵

۱-۲- میخائیل و نعیمه ۱۹۶

۱-۲-۱- اسلوب ادبی نعیمه ۱۹۶

۱-۲-۲- عوامل موثر بر افکار نعیمه ۱۹۸

۱-۲-۳- شرق و غرب از نظر نعیمه ۲۰۱

۱-۳- ایلیا ابوماضی ۲۰۴

۱-۳-۱- شرق و غرب از نظر ابوماضی ۲۰۴

۱-۴- دیانت و رجال مذهبی در ادب مهجر ۲۰۵

۱-۵- مقایسه باورهای دینی مهجر ۲۰۷

۱-۶- زن در ادب مهجر ۲۰۸

۱-۷- عرف و سنت تحمیلی، ازدواج اجباری ۲۰۸

۲-سایر ادبا ۲۱۱

۲-۱- نجیب عازوری ۲۱۱

۲-۲- شبلی شمیل ۲۱۳

۲-۲-۱- شعر شمیل در ستایش حضرت محمد (ص) و قرآن ۲۱۵

۲-۲-۲-سخن شبلی شمیل درباره امام علی بن ابی طالب (ع) ۲۱۶

۲-۳-نسیب عریضه و سبک شعری تازه ۲۱۶

فصل دوم: تاثیر ادبای مسیحی عرب بر جهان عرب ۲۱۷

۱- اندیشه ها و جنبش های نوین سیاسی – اجتماعی ۲۱۸

۱-۱- راههای نفوذ فلسفه روشنگری فرانسه و اندیشه های انقلاب فرانسه

در خاور عربی ۲۲۲

۱-۲- کوشش عملی ادبا ۲۳۲

۱-۳- کشورهای عربی ۲۳۵

۱-۴- انجمن های روشنگری فرهنگی در سوریه ۲۳۷

۲- داستان ۲۴۲

۲-۱- انگیزش منفی به دین وتمسخر مظاهر آن و طرح ارزش های ضد دینی ۲۴۵

۲-۱-۱- خودکشی ۲۵۰

۲-۱-۲- اعتراف ۲۵۴

۲-۲- اهتمام به غریزه ممنوعه جنسی و توصیف صحنه های تحریک آمیز ۲۵۵

۲-۳- استعمال گویش محلی و تضعیف زبان فصیح عربی ۲۶۶

۲-۴- واقع گرایی در داستان ۲۶۸

۳- تاریخ ۲۸۰

نقدو نظر ۲۸۰

۴- زبان شناسی ۲۸۳

فصل سوم: اندیشه ادیب مسلمان ۲۸۶

۱- طه حسین ۲۸۸

۱-۱- آثار ادبی طه حسین ۲۸۸

نقد و نظر ۲۹۹

چکیده ۳۰۱

خلاصه البحث ۳۰۳

منابع ۳۰۵

خرید و دانلود

برچسب ها اجتماعی , پژوهش , دانلود ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10720
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 282
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 399
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 6,335
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6,335
  • بازدید ماه : 6,335
  • بازدید سال : 50,693
  • بازدید کلی : 836,608